M/S. |
”Dragør Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXZW. |
|||||||
Byggeår: |
1961. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
156. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
2/7-1960. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
132,65 m. |
Brt: |
4.722 |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 962-VTBF-140. |
|||||||
Bredde: |
17,74 m. |
Nrt: |
2.432. |
HK: |
9.100 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
8,14 m. |
Tdw: |
5.750. |
Fart i knob: |
19,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1961 – 1974. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
28/1-1961. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1974. |
|
||||||||
Rederi:
I/S A. P. Møller A/S, D/S
Svendborg og D/S af 1912.
IMO-nummer: 5093557. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1961: |
I charter til Sálen, Sverige. |
|||||||||||
1962: |
Under rejse 22/4 fra Manzanillo til Rotterdam med bananer kolliderede skibet det italienske skib ”Mac Ligure” i Den Engelske Kanal. ”Dragør Mærsk” var i overhængende fare for at synke, og 23 mand af besætningen blev taget ombord i tililende fartøjer. Slæbt til Rotterdam af redningsskib. |
|||||||||||
1974: |
Solgt 23/12 til Mediteranska Plovidba, Korcula. Omdøbt til ”Voce”. |
|||||||||||
1988: |
Ankom 29/9 til Chittagong for ophugning. |
"Dragør Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Dragør Mærsk" i Kielerkanalen ca. 1968 Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Dragør Mærsk" 24/5-1971 Foto: Mike Cornwall. Fra Chris Howell´s arkiv. |
"Voce" Foto: Peter Davey. Fra Chris Howell´s arkiv. |
"Voce" Foto: B. Nicol. Fra Russell Priest´s arkiv. |
"Voce" på vej gennem Kielerkanalen engang i 1980érne Foto: Mike Griffiths. |