M/T. |
”Dorthe Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYNG. |
|||||||
Byggeår: |
1952. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
120. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
4/7-1952. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
153,25 . |
Brt: |
10.639. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 674-VTBF-160. |
|||||||
Bredde: |
20,82 m. |
Nrt: |
6.342. |
HK: |
7.400 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
10,70 m. |
Tdw: |
16.960. |
Fart i knob: |
14,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1952 – 1968. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
10/10-1952. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1968. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S
København.
IMO-nummer: 5403336. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1952: |
”Dorthe Mærsk” var første skib med turboladet 2 takts motor. |
|||||||||||
1962: |
Ombygget til bulkcarrier i West Hartlepool. Ny tonnage: 18.660 tdw., 12.499 brt., 8.440 nrt. |
|||||||||||
1968: |
Solgt 14/5 til Brigantine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Dauphine”. |
|||||||||||
1969: |
Solgt 4/6 til Tien Hong Navigation Co., Ltd., Monrovia. Omdøbt til ”Tien Hong”. |
|||||||||||
1972: |
Solgt Triumph Bulk
Carrier Co., Ltd., Monrovia. Omdøbt til “Space King”. |
|||||||||||
1976: |
Solgt til Great Prosperity S.A., Panama. Omdøbt til “Wokam”. |
|||||||||||
1976: |
Under rejse 11/8 mellem Ulsan – Kuwait sprang skibet læk og blev sat på grund. Senere opgivet som totalforlis. |
"Dorthe Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Dorthe Mærsk" Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Space King" Foto: Chris Howell´s arkiv. |