M/T.

”Dorthe Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYNG.

Byggeår:

1952.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark.

Byggenr:

120.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

4/7-1952.

Antal  reefers:

 

Længde:

153,25 .

Brt:

10.639.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 674-VTBF-160.

Bredde:

20,82 m.

Nrt:

6.342.

HK:

7.400 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,70 m.

Tdw:

16.960.

Fart i knob:

14,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1952 – 1968.

Ex. Navne:

 

Leveret:

10/10-1952.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1968.

 

Rederi:  Tank- og Ruteskibe i I/S København.                                                                IMO-nummer: 5403336.

Skibets videre historie:

1952:

”Dorthe Mærsk” var første skib med turboladet 2 takts motor.

1962:

Ombygget til bulkcarrier i West Hartlepool. Ny tonnage: 18.660 tdw., 12.499 brt., 8.440 nrt.

1968:

Solgt 14/5 til Brigantine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Dauphine”.

1969:

Solgt 4/6 til Tien Hong Navigation Co., Ltd., Monrovia. Omdøbt til ”Tien Hong”.

1972:

Solgt Triumph Bulk Carrier Co., Ltd., Monrovia. Omdøbt til “Space King”.

1976:

Solgt til Great Prosperity S.A., Panama. Omdøbt til “Wokam”.

1976:

Under rejse 11/8 mellem Ulsan – Kuwait sprang skibet læk og blev sat på grund. Senere opgivet som totalforlis.

 


"Dorthe Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Dorthe Mærsk"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Space King"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk