M/S.

”Clara Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWIK.

Byggeår:

1968.

Byggested:

Kockums Mek. Verstads A(B, Malmø, Sverige,

Byggenr:

507.

Besætning:

33.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

19/12-1967.

Antal  reefers:

 

Længde:

170,66 m.

Brt:

11.000.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type  984-VT2BF-180.

Bredde:

24,48 m.

Nrt:

6.077.

HK:

22.800 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,36 m.

Tdw:

13.940.

Fart i knob:

22,75.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1968 – 1988.

Ex. Navne:

 

Leveret:

28/5-1968.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1988.

 

Rederi:  Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 6806200.

Skibets videre historie:

1981:

Ombygget hos Hitachi Zosen, Innoshima, Japan. Ændret til fuld containerskib. Forlæget med 26 m. Bredden forøget med 5,7 m. Ny tonnage: 24.617 tdw., 21.609 brt., 14.401 nrt. 1.222 TEU´s

1983:

Grundstødte 3/11 på vej ud af Jeddah med 18 knobs fart på al Wastani revet ca. 4 sømil ud for havnen. Der var ændret kurs nogen gange på grund af ankerliggere samt mindre skibe. Kaptajnen mente, at skibet befandt sig en sømil østligere end det faktisk gjorde. En flydekran måtte lægte de 144 containere, inden skibet 10 dage senere kunne trækkes af grunden. Det kunne dog selv fuldføre rundrejsen til Den persiske Gulf og gik derefter til Japan for udskiftning af ca. 1000 tons stål i bunden.

Kaptajnen blev efterfølgende idømt en større bøde på grund af grov fejl og forsømmelse i tjenesten. Retten vurderede, at kaptajnen havde givet for dårlig instruktion og i øvrigt ikke burde have fortsat rejsen med sejladsen med stor fart og uden brug af ekkolod, da den nybagte 2. styrmand var usikker over for navigationen. 1. styrmand var blevet beordret til hjælp, og de to styrmand fandt ud af, at pejlingerne og positionen ikke stemte. Inden 1. styrmand nåede at få disse klaret af og sat ud i kortet, tog skibet grunden. Kaptajnen blev afskediget.

1984:

Omdøbt til ”TFL Adams”, mens skibet gik i charter for andet rederi.

1986:

Tilbageleveret fra endt charter. Omdøbt til ”Clara Mærsk”.

1988

Solgt til Cosco, Shanghai. Omdøbt til ”Yi He”.

1998:

Ophugget i Xingang, Kina, hvortil skibet ankom 23/3.


 
"Clara Mærsk" ved byggeværftet i Malmø  25/5-1968
Foto: Svend Raether.

"Clara Mærsk"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Clara Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"TFL Adams" i Felixstowe 7/7-1985
Foto: Brent Hanson.

"Clara Mærsk" i Vancouver /9-1986
Foto: Ray Thorsteinson. Fra Marc Piché´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk