T/S.

”Axel Mærsk”

Hjemsted:

Troense.

Kaldesignal:

OXSF.

Byggeår:

1976.

Byggested:

Blohm & Voss A.G., Hamburg, Tyskland.

Byggenr:

992.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

1.200 med to lag på dæk.

Søsat:

12/12-1975.

Antal  reefers:

 

Længde:

210,75 m.

Brt:

27.711.

Hovedmaskine:

1 stk. General Electric dampturbine.

Bredde:

30,56 m.

Nrt:

15.460.

HK:

36.000 ahk.

KW:

 

Dybgang:

11,89 m.

Tdw:

25.868.

Fart i knob:

26,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1976 – 1998.

Ex. Navne:

 

Leveret:

28/5-1976.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1998.

 

Rederi:     Tank- og Ruteskibe i I/S, København.        

Oprindelige IMO-nummer: 7361233. Efter ombygning i 1984 blev det ændret til 7361207.

Skibets videre historie:

1978:

Forlænget til 224,32 m. Ny tonnage: 30.042 tdw., 29.903 brt. 1.890 TEU´s.

1984:

Forlænget med 40 fod. Samtidig installeredes 1 stk. ny hovedmotor type B&W 10L90GB på i alt 45.800 ihk. 24,5 knob. Skibet blev skåret ober, og en midtersektion samt agterskibet fra ”Anna Mærsk” blev tilføjet. Ny tonnage: 30.460 tdw., 29.901 brt., 16.790 nrt. 1.984 TEU´s.

1998:

Solgt til Urbana Shipping Ltd, Bahamas, og i et arrangement med tilbagechartring omdøbt til ”Maersk Barcelona”.

2009:

Omdøbt /2 til ”Barcelona” og solgt af Munia Mobiliengesellschaft GmbH & Co., Nassau til ophugning i Pakistan. Rapporteret ophugget 18/2.

 


"Axel Mærsk" i Singapore 1986
Foto: M/S Museet for Søfart.

"Axel Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.
 
"Maersk Barcelona" i Felixstowe 26/7-2007
Foto: Robert J. Smith.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk