T/S. |
”Axel Mærsk” |
Hjemsted: |
Troense. |
Kaldesignal: |
OXSF. |
|||||||
Byggeår: |
1976. |
Byggested: |
Blohm & Voss A.G., Hamburg, Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
992. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
1.200 med to lag på dæk. |
|||||||||
Søsat: |
12/12-1975. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
210,75 m. |
Brt: |
27.711. |
Hovedmaskine: |
1 stk. General Electric dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
30,56 m. |
Nrt: |
15.460. |
HK: |
36.000 ahk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
11,89 m. |
Tdw: |
25.868. |
Fart i knob: |
26,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1976 – 1998. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
28/5-1976. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1998. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S, København.
Oprindelige IMO-nummer: 7361233.
Efter ombygning i 1984 blev det ændret til 7361207. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1978: |
Forlænget til 224,32 m. Ny tonnage: 30.042 tdw., 29.903 brt. 1.890 TEU´s. |
|||||||||||
1984: |
Forlænget med 40 fod. Samtidig installeredes 1 stk. ny hovedmotor type B&W 10L90GB på i alt 45.800 ihk. 24,5 knob. Skibet blev skåret ober, og en midtersektion samt agterskibet fra ”Anna Mærsk” blev tilføjet. Ny tonnage: 30.460 tdw., 29.901 brt., 16.790 nrt. 1.984 TEU´s. |
|||||||||||
1998: |
Solgt til Urbana Shipping Ltd, Bahamas, og i et arrangement med tilbagechartring omdøbt til ”Maersk Barcelona”. |
|||||||||||
2009: |
Omdøbt /2 til ”Barcelona” og solgt af Munia Mobiliengesellschaft GmbH & Co., Nassau til ophugning i Pakistan. Rapporteret ophugget 18/2. |
"Axel Mærsk" i Singapore 1986 Foto: M/S Museet for Søfart. |
"Axel Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Maersk Barcelona" i Felixstowe 26/7-2007 Foto: Robert J. Smith. |