M/T. |
”Axel Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OUII. |
|||||||
Byggeår: |
1958. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
144. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
15/3-1958. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
170,42 m. |
Brt: |
12.499. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 774-VTBF-160. |
|||||||
Bredde: |
21,98 m. |
Nrt: |
7.499. |
HK: |
9.200 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
9,60 m. |
Tdw: |
19.600. |
Fart i knob: |
15,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1958 – 1963. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
20/6-1958. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1963. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 5031949. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1958: |
I charter til The
Eagle Oil Co. |
|||||||||||
1963: |
Solgt 22/11 til D/S
Olsen Daughter A/S, Oslo. Omdøbt til “Memento”. |
|||||||||||
1965: |
Solgt /7 til D/S Laly A/S (c. T. Gogstad), Oslo. Omdøbt til “Lago”.. |
|||||||||||
1968: |
Solgt til Salix Cia, Nav. S.A., Grækenland. Omdøbt til ”Maria Xilas”. |
|||||||||||
1970: |
Solgt til Zoya Cia Nav. S.A., Grækenland. Omdøbt til ”Zoya”. |
|||||||||||
1970: |
Ankom 3/3 til Faslane for ophugning. |
"Axel Mærsk" ved B&W Værft, København 19/6, hvor
skibet var i tørdok umiddelbart inden aflevering Foto: Svend Raether. |
"Axel Mærsk" Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Axel Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Lago" passerer Rendsburg på vej gennem Kielerkanalen 19/11-1966 Foto: © Michael Neidig. |
"Lago" passerer Portishead indgående mod Avonmouth 3/10-1967 Foto: Malcolm Cranfield. |
"Maria Xilas" passerer Maasluis udgående fra Rotterdam 10/7-1968 Foto: Malcolm Cranfield. |
"Zoya" Foto: Chris Howell´s arkiv. |