M/T.

”Axel Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUII.

Byggeår:

1958.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark

Byggenr:

144.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

15/3-1958.

Antal  reefers:

 

Længde:

170,42 m.

Brt:

12.499.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 774-VTBF-160.

Bredde:

21,98 m.

Nrt:

7.499.

HK:

9.200 ihk.

KW:

 

Dybgang:

9,60 m.

Tdw:

19.600.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1958 – 1963.

Ex. Navne:

 

Leveret:

20/6-1958.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1963.

 

Rederi:  Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 5031949.

Skibets videre historie:

1958:

I charter til The Eagle Oil Co.

1963:

Solgt 22/11 til D/S Olsen Daughter A/S, Oslo. Omdøbt til “Memento”.

1965:

Solgt /7 til D/S Laly A/S (c. T. Gogstad), Oslo. Omdøbt til “Lago”..

1968:

Solgt til Salix Cia, Nav. S.A., Grækenland. Omdøbt til ”Maria Xilas”.

1970:

Solgt til Zoya Cia Nav. S.A., Grækenland. Omdøbt til ”Zoya”.

1970:

Ankom 3/3 til Faslane for ophugning.

 

 
"Axel Mærsk" ved B&W Værft, København 19/6, hvor skibet var i tørdok umiddelbart inden aflevering
Foto: Svend Raether.

"Axel Mærsk"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Lago" passerer Rendsburg på vej gennem Kielerkanalen 19/11-1966
Foto: © Michael Neidig.

"Lago" passerer Portishead indgående mod Avonmouth 3/10-1967
Foto: Malcolm Cranfield.

"Maria Xilas" passerer Maasluis udgående fra Rotterdam 10/7-1968
Foto: Malcolm Cranfield.

"Zoya"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk