T/S.

”Arthur Mærsk”

Hjemsted:

Rønne.

Kaldesignal:

OXRS.

Byggeår:

1976.

Byggested:

Blohm & Voss A.G., Hamburg, Tyskland

Byggenr:

991.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

1.200 med 2 lag på dæk.

Søsat:

29/10-1975.

Antal  reefers:

 

Længde:

210,75 m.

Brt:

29.939.

Hovedmaskine:

1 st. General Electric dampturbine.

Bredde:

30,56 m.

Nrt:

14.795.

HK:

36.000 ahk.

KW:

 

Dybgang:

11,89 m.

Tdw:

25.710.

Fart i knob:

26,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1976 – 1998.

Ex. Navne:

 

Leveret:

14/4-1976.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1998.

 

Rederi:     Tank- og Ruteskibe i I/S, København.           

Oprindelige IMO-nummer: 7361221. Efter ombygning i 1983 blev det ændret til: 8317485.

Skibets videre historie:

1978:

Forlænget til 224,92 m. Ny tonnage: 30.460 tdw., 29.904 brt., 16.794 nrt.

1983:

Ombygget med nyt agterskib. Ny længde: 239,28 m. samtidig udskiftedes dampturbinen med 1 stk. B&W type 10L90GB på i alt 45.800 ihk. 24,5 knob.

1998:

Solgt til Kokomo Shipping Ltd, Bahamas. I et arrangement med tilbagechartring omdøbt til ”Maersk Belawan”.

2008:

Solgt /2 til Hephaestos Shipping S.A., Marshall Island. Omdøbt til ”Bella I”.

2010:

Ophugget i Jiangmen, Kina.

 


"Arthur Mærsk"
Foto: M/S Museet for Søfart.

"Arthur Mærsk" /9-2004
Foto: © Gerolf Drebes´arkiv.

"Arthur Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Maersk Belawan" i Felixstowe 28/8-2004
Foto: Robert J. Smith.

"Maersk Belawan" i Felixstowe 19/1-2008
Foto: Derek Sands.

"Bella I" ankommer for første gang til Bell Bay, Tasmanien 8/6-2008
Foto. Ian Baker.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk