T/S. |
”Arthur Mærsk” |
Hjemsted: |
Rønne. |
Kaldesignal: |
OXRS. |
|||||||
Byggeår: |
1976. |
Byggested: |
Blohm & Voss A.G., Hamburg, Tyskland |
|||||||||
Byggenr: |
991. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
1.200 med 2 lag på dæk. |
|||||||||
Søsat: |
29/10-1975. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
210,75 m. |
Brt: |
29.939. |
Hovedmaskine: |
1 st. General Electric dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
30,56 m. |
Nrt: |
14.795. |
HK: |
36.000 ahk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
11,89 m. |
Tdw: |
25.710. |
Fart i knob: |
26,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1976 – 1998. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
14/4-1976. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1998. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S, København.
Oprindelige IMO-nummer: 7361221.
Efter ombygning i 1983 blev det ændret til: 8317485. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1978: |
Forlænget til 224,92 m. Ny tonnage: 30.460 tdw., 29.904 brt., 16.794 nrt. |
|||||||||||
1983: |
Ombygget med nyt agterskib. Ny længde: 239,28 m. samtidig udskiftedes dampturbinen med 1 stk. B&W type 10L90GB på i alt 45.800 ihk. 24,5 knob. |
|||||||||||
1998: |
Solgt til Kokomo Shipping Ltd, Bahamas. I et arrangement med tilbagechartring omdøbt til ”Maersk Belawan”. |
|||||||||||
2008: |
Solgt /2 til Hephaestos Shipping S.A., Marshall Island. Omdøbt til ”Bella I”. |
|||||||||||
2010: |
Ophugget i Jiangmen, Kina. |
"Arthur Mærsk" Foto: M/S Museet for Søfart. |
"Arthur Mærsk" /9-2004 Foto: © Gerolf Drebes´arkiv. |
"Arthur Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Maersk Belawan" i Felixstowe 28/8-2004 Foto: Robert J. Smith. |
"Maersk Belawan" i Felixstowe 19/1-2008 Foto: Derek Sands. |
"Bella I" ankommer for første gang til Bell Bay, Tasmanien 8/6-2008 Foto. Ian Baker. |