T/S. |
”Arnold Mærsk” |
Hjemsted: |
Svendborg. |
Kaldesignal: |
OZGI. |
|||||||
Byggeår: |
1975. |
Byggested: |
Flender Werft A.G.,
Lübeck, Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
609. |
Besætning: |
24. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
3/4-1975. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
209,02 m. |
Brt: |
27.700. |
Hovedmaskine: |
1 stk. General Electric dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
30,59 m. |
Nrt: |
15.480. |
HK: |
36.000 ahk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
11,89 m. |
Tdw: |
25.868. |
Fart i knob: |
26,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1975 – 1995. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
13/11-1975. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1995. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S, København.
IMO-nummer: 7361336. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1978: |
Forlænget til 223,45 m. Ny tonnage: 30.439 tdw., 30.468 brt., 17.322 nrt. |
|||||||||||
1984: |
Dampturbinen udskiftet med 1 stk. B&W type 8L90GBE på i alt 31.800 bhk. Fart 21,0 knob. En overbygning på dæk 4 blev bygget agter, desuden blev der tilføjet en agterrampe i vinkel for at kunne håndtere ro-ro ladninger. |
|||||||||||
1995: |
Solgt 22/5 til Jaya Atlantic Lines Pte Ltd., Singapore. I charter tilbage til rederiet. Omdøbt til ”Maersk Newark” |
|||||||||||
1999: |
Omdøbt til ”Newark”. |
|||||||||||
1999: |
Ophugget i Alang, Indien. |
"Arnold Mærsk" passerer Rozenburg Foto: Pieter Melissen. |
"Arnold Mæksk" på vej gennem Malacca Strædet /6-1982 Foto: © Gerolf Drebes arkiv. |
"Arnold Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |