T/S.

”Arnold Mærsk”

Hjemsted:

Svendborg.

Kaldesignal:

OZGI.

Byggeår:

1975.

Byggested:

Flender Werft A.G., Lübeck, Tyskland.

Byggenr:

609.

Besætning:

24.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

1200 med to lag på dæk.

Søsat:

3/4-1975.

Antal  reefers:

 

Længde:

209,02 m.

Brt:

27.700.

Hovedmaskine:

1 stk. General Electric dampturbine.

Bredde:

30,59 m.

Nrt:

15.480.

HK:

36.000 ahk.

KW:

 

Dybgang:

11,89 m.

Tdw:

25.868.

Fart i knob:

26,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1975 – 1995.

Ex. Navne:

 

Leveret:

13/11-1975.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1995.

 

Rederi:   Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                              IMO-nummer: 7361336.

Skibets videre historie:

1978:

Forlænget til 223,45 m. Ny tonnage: 30.439 tdw., 30.468 brt., 17.322 nrt.

1984:

Dampturbinen udskiftet med 1 stk. B&W type 8L90GBE på i alt 31.800 bhk. Fart 21,0 knob. En overbygning på dæk 4 blev bygget agter, desuden blev der tilføjet en agterrampe i vinkel for at kunne håndtere ro-ro ladninger.

1995:

Solgt 22/5 til Jaya Atlantic Lines Pte Ltd., Singapore. I charter tilbage til rederiet. Omdøbt til ”Maersk Newark”

1999:

Omdøbt til ”Newark”.

1999:

Ophugget i Alang, Indien.

 


"Arnold Mærsk" passerer Rozenburg
Foto: Pieter Melissen.

"Arnold Mæksk" på vej gennem Malacca Strædet /6-1982
Foto: © Gerolf Drebes arkiv.
 
"Arnold Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk