T/S.

”Arild Mærsk”

Hjemsted:

Sønderborg:

Kaldesignal:

OXTH.

Byggeår:

1976.

Byggested:

Flender Werft A.G., Lübeck, Tyskland.

Byggenr:

611.

Besætning:

24.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

1.200 med to lag på dæk.

Søsat:

6/2-1976.

Antal  reefers:

 

Længde:

209,00 m.

Brt:

27.700.

Hovedmaskine:

1 st. General Electric dampturbine.

Bredde:

30,63 m.

Nrt:

15.480.

HK:

36.000 ahk.

KW:

 

Dybgang:

12,30 m.

Tdw:

25.868.

Fart i knob:

26.0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1976 – 1987.

Ex. Navne:

 

Leveret:

22/8-1976.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1987.

 

Rederi:   Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                              IMO-nummer: 7361350.

Skibets videre historie:

1978:

Forlænget med 14,33 m på Hitachiværft i Japan.

1985:

Dampturbinen udskiftet med 1 stk. B&W type 8L90GBE på i alt 31.802 hk. Fart 21,0 knob. Ny tonnage: 30.439 tdw., 30.468 brt., 17.322 brt. 2.092 TEU´s.

1987:

Solgt til The Maersk Co. Pte Ltd, Singapore. Omdøbt til ”Arild Maersk”.

1995:

Solgt til Yardley Shipping Ltd, Piræus, og i en arrangement med tilbage chartring omdøbt til ”Maersk Houston”.

1998:

Omdøbt til ”Houston”.

2001:

Ankom 30/11 til Kina for ophugning.

 

 
"Arild Mærsk" efter forlængelse
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk