M/S.

”Anna Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUOY.

Byggeår:

1949.

Byggested:

Eriksberg Mekaniska Verkstads A/B, Gøteborg, Sverige.

Byggenr:

381.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

11/4-1949.

Antal  reefers:

 

Længde:

138,23 m.

Brt:

8.862.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 974-VTF-140.

Bredde:

18,65 m.

Nrt:

5.322.

HK:

9.000 ihk.

KW:

 

Dybgang:

8,69 m.

Tdw:

10.460.

Fart i knob:

16,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1949 – 1968.

Ex. Navne:

 

Leveret:

22/6-1949.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1968.

 

Rederi:    Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                             IMO-nummer: 5018624.

Skibets videre historie:

1951:

Havareret under tyfon 10/11 på Ceu red. Mens skibet lå til ankers med 135 fv. kæde ude på sb.. Anker or 45 fv. på bb. Anker, sprang vinden fra ØNØ til VSV, og skibet svajede rundt. Sigtbarheden var 0. Under svajningen mærkedes flere stød i skibets bund. Pludselig sås et andet skib på sb.. side, maskinen blev slået langsomt frem, men umiddelbart efter tørnede det andet skib mod ”A.M” agten for midtskibs. Kl. ca. 01.00 sås et mindre skib, der senere viste sig at være ”La Estrella Caltex”, komme drivende ned mellem ”A.M” ankerkæde og stævn, hvorved dets mast blev revet af. ”L.E.C.” drev derefter langs ”A.M.s” bb. side og blev liggende, hvorefter besætningen sprang ombord i ”A.M.” Det oplystes, at ”A.M.” tidligere havde tørnet ”L.E.C.”, der lå fortøjet ved kajen, og som derved havde sprængt fortøjningerne. Det konstateredes senere, at ”A.M.” var drevet 2 sm. Skibets sb. Side, bund og motor var blevet beskadiget.

1955:

Under rejse 21/7 fra Philadelphia og Boston med stykgods opstod der brand i lastrum. Lugerne og luftventilerne skalkedes, og der påbegyndtes slukning med damp. Ved branden blev garneringen ødelagt, og der opstod buler og revner i agter skoddet.

1960:

Under rejse 28/4 fra Sorel til Montreal med titaniumslagger grundstødte skibet på St. Lawrence floden. En del af ladningen måtte lægtes, før skibet kunne komme flot.

1968:

Solgt 20/9 til Brigantine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Clementine”.

1976:

Solgt 29/4 til Kie Hock Shipping Tte, Ltd., Singapore. Omdøbt til ”Tong Hock”.

1977:

Overført til Toy Hock Gwan Enterprises Ltd., Singapore.

1977:

Ankom 18/11 til Karachi for oplægning.

1978:

D. 19/2 blev skibet slæbt til Gadani Beach for ophugning.

 


"Anna Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Tong Koch" i Singapore ca. 1976.
Foto: Mike Griffits.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk