M/T.

”Anglo Mærsk”

Hjemsted:

Fredericia.

Kaldesignal:

OXBH/BVWQ.

Byggeår:

1930.

Byggested:

W.G. Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Newcastle, England.

Byggenr:

1048.

Besætning:

35.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

140,54 m.

Brt:

8.033.

Hovedmaskine:

1 stk. 7 cyl. 2-takts Atlas-Polar.

Bredde:

18,26 m.

Nrt:

4.498.

HK:

4.300 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,30 m.

Tdw:

12.170.

Fart i knob:

11,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1932 – 1942.

Ex. Navne:

”Anglo-Swede”.

Leveret:

/3-1930.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Sænket:

1942.

 

Rederi:   Tank og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 3007617.

Skibets videre historie:

1930:

Afleveret til Rederi-A/B Tanker, Stockholm under navnet ”Anglo-Swede”

1940:

Skibet befandt sig under rejse Balikpapan til Adelaide med olie. Det blev indbragt til Fremantle 23/4 og efterfølgende beslaglagt. Overtaget af MOWT, bestyret af Houlder Bros. & Co., London.

1942:

Under rejse 26/10 fra Freetown til England i ballast fik skibet maskinskade og blev agterudsejlet af konvojen. Samme dag torpederet ved Tenerife, hvor en tysk ubåd affyrede en torpedo, der ramte i forskibet, som blev delvis sprængt. Da ubåden derefter dukkede op, blev den straks beskudt af ”Anglo Mærsk”´s kanoner, hvorefter den atter dykkede. D 27/10 kl. 18.00, da skibet befandt sig ca. 80 sømil vest for de Kanariske øer, blev skibet atter ramt af en torpedo og begyndte at synke med forskibet, hvorefter besætningen gik i bådene. 20 minutter senere blev skibet ramt midtskibs af endnu en torpedo og 5 minutter senere endnu engang. Skibet sank hurtigt, og besætningen satte sejl og kurs mod øen Hierro, hvortil man nåede i god behold.

 


"Anglo Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk