M/T. |
”Anglo Mærsk” |
Hjemsted: |
Fredericia. |
Kaldesignal: |
OXBH/BVWQ. |
|||||||
Byggeår: |
1930. |
Byggested: |
W.G. Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Newcastle, England. |
|||||||||
Byggenr: |
1048. |
Besætning: |
35. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
140,54 m. |
Brt: |
8.033. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 7 cyl. 2-takts Atlas-Polar. |
|||||||
Bredde: |
18,26 m. |
Nrt: |
4.498. |
HK: |
4.300 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
10,30 m. |
Tdw: |
12.170. |
Fart i knob: |
11,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1932 – 1942. |
Ex. Navne: |
”Anglo-Swede”. |
|||||||
Leveret: |
/3-1930. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Sænket: |
1942. |
|
||||||||
Rederi:
Tank og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 3007617. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1930: |
Afleveret til Rederi-A/B Tanker, Stockholm under navnet ”Anglo-Swede” |
|||||||||||
1940: |
Skibet befandt sig under rejse Balikpapan til Adelaide med olie. Det blev indbragt til Fremantle 23/4 og efterfølgende beslaglagt. Overtaget af MOWT, bestyret af Houlder Bros. & Co., London. |
|||||||||||
1942: |
Under rejse 26/10 fra Freetown til England i ballast fik skibet maskinskade og blev agterudsejlet af konvojen. Samme dag torpederet ved Tenerife, hvor en tysk ubåd affyrede en torpedo, der ramte i forskibet, som blev delvis sprængt. Da ubåden derefter dukkede op, blev den straks beskudt af ”Anglo Mærsk”´s kanoner, hvorefter den atter dykkede. D 27/10 kl. 18.00, da skibet befandt sig ca. 80 sømil vest for de Kanariske øer, blev skibet atter ramt af en torpedo og begyndte at synke med forskibet, hvorefter besætningen gik i bådene. 20 minutter senere blev skibet ramt midtskibs af endnu en torpedo og 5 minutter senere endnu engang. Skibet sank hurtigt, og besætningen satte sejl og kurs mod øen Hierro, hvortil man nåede i god behold. |
"Anglo Mærsk" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |