T/S. |
”Albert Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYKZ. |
|||||||
Byggeår: |
1975. |
Byggested: |
Blohm & Voss A.G., Hamburg, Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
888. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
22/2-1975. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
210,75 m. |
Brt: |
29.939. |
Hovedmaskine: |
1 stk. General Electric dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
30,56 m. |
Nrt: |
14.795. |
HK: |
36.000 ahk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
11,89 m. |
Tdw: |
25.710. |
Fart i knob: |
26,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1975 – 1994. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
15/10-1975. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1994. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S,
København.
Oprindelige IMO-nummer: 7361192.
Efter ombygning 1984 blev det ændret til: 7361180. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1978: |
Forlænget til 224,92 m. Ny tonnage: 30.042 tdw., 29.901brt., 16.790 nrt. |
|||||||||||
1984: |
Dampturbinen udskiftet med 1 stk. B&W type 8L90GBE på i alt 31.800 bhk. Fart: 21,0 knob. Samtidig blev skibet skåret midt over, og en midtersektion samt agterskibet fra ”Adrian Mærsk” blev tilføjet. En overbygning på dæk 4 blev bygget agter, desuden blev der tilføjet en agterrampe i vinkel for at kunne håndtere ro-ro ladninger. Skibet blev forlænget med 40 fod. |
|||||||||||
1994: |
Solgt 14/12 til Maersk Line Ltd., USA. Skibet blev ombygget med ro-ro faciliteter og udrustet med to 40 tons kraner samt fik installeret anlæg for aircondition i lastrum og garage. |
|||||||||||
1995: |
I bareboat charter fra /3 til U.S. Military Sealift Command. Omdøbt til ”LTC Calvin P. Titus”. |
|||||||||||
1999: |
Overført til Maersk Line, New York og omdøbt til ”Maersk Arizona”. |
|||||||||||
2006: |
Solgt /6 til Ignazio Messina & Ci. SpA, Napoli. Omdøbt til ”Jolly Arancione”. |
|||||||||||
2014: |
Solgt til Prayati Shipping Pvt Ltd, Mumbai, Indien. Omdøbt til ”One” Ophugget samme år i Alang, Indien. |
"Albert Mærsk" 1982 Foto: Al Simpson. |
"Albert Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Maersk Arizona" 10/12-2005 Foto: Reinier Meuleman. |
"Jolly Arancione" på vej gennem Suezkanalen 2/6-2010 Foto: © Andreas Spörri. |