T/S.

”Adrian Mærsk”

Hjemsted:

Dragør.

Kaldesignal:

OYIT.

Byggeår:

1975.

Byggested:

Blohm & Woss A.G., Hamburg, Tyskland.

Byggenr:

887.

Besætning:

25.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

1.200 med to lag på dæk.

Søsat:

25/1-1975.

Antal  reefers:

30.

Længde:

210,60 m

BT:

26.939.

Hovedmaskine:

1 stk. General Electric  cross compound turbine type MST-14.

Bredde:

30,56 m.

NT:

14.975.

HK:

36.000 bhk.

KW:

 

Dybgang:

11,18 m.

Tdw:

26.600.

Fart i knob:

26,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1975 – 1994.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/8-1975.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1994.

 

Rederi: Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                           

Oprindelige IMO-nummer: 7361180. Efter ombygning i 1984 blev det ændret til: 7361233.

Skibets videre historie:

1975:
1977:

Var oprindelig tiltænkt navnet ”Berit Mærsk”, men blev dog navngivet ”Adrian Mærsk”.
Kort efter at skibet var afsejlet fra Hong Kong, stødte det på et undersøisk skær. Der opstod større bundskader og maskinrummet blev delvis fyldt med vand. Skibet blev senere bugseret til Innoshima, Japan for reparation.

1978:

Forlænget til 224,92 m. Ny tonnage: 30.042 tdw., 29.902 BT., 16.790NT. Last ca. 1.890 TEU´s.

1984:

Dampturbinen udskiftet med 1 stk. B&W diesel type 8L90GBE. På i alt 21.800 bhk. Ny servicefart 21,0 knob. Skibet blev skåret over og en midtersektion samt agterskibet fra søsterskibet ”Axel Mærsk” blev føjet til. En overbygning blev tilføjet agter, derforuden en agterrampe i vinkel for at kunne håndtere ro-ro gods på linen til Fjernøsten – Persiske Golf. Nyt container kapacitet: 2.092 TEU´s.

1994:

Solgt 14/11 til Maersk Line Ltd., USA. Ombygget med ro-ro faciliteter og udstyret med 2 stk. 40 tons dækskraner.

1995:

I bareboat charter /3 til U.S. Military Sealift Command. Omdøbt til “SP5 Eric G. Gibson”

1999:

Overført til Maersk Line Inc., New York. Omdøbt til ”Maersk Alaska”

2006:

Solgt /6 til Ignazio Messina & Ci. SpA, Napoli. Omdøbt til ”Jolly Nero"

2015:

Omdøbt til "Nero". Ophugget samme år.

 


"Adrian Mærsk" i Hamburg 2/8-1975
Foto: Svend Raether.
 
"Adrian Mærsk" på prøvetur
Foto: Arkivbilleder.

"Maersk Alaska" i Norfolk VA 10/4-2006
Foto: Marc Piché.

"Jolly Nero" i Napoli /6-2009
Foto: Tomasello Letterio.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk