M/S. |
”Yrsa” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OYDH. |
|||||||
Byggeår: |
1935. |
Byggested: |
Helsingør Jernskibs &
Maskinbyggeri A/S, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
230. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
14/9-1935. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
96,92 m. |
Brt: |
1.771. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W/Helsingør type
650-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
12,97 m. |
Nrt: |
996. |
HK: |
1.800 bhk. |
KW: |
1.325. |
|||||
Dybgang: |
4,88 m. |
Tdw: |
2.420. |
Fart i knob: |
|
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1935 – 1963. |
Ex. Navne: |
”Pacific Reefer” |
|||||||
Leveret: |
9/11-1935. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1963. |
|
||||||||
Rederi: Dampskibsselskabet
Vesterhavet, J. Lauritzen, København
|
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1935: |
Søsat 14/9 under navnet
”Pacific Reefer”. |
|||||||||||
1935: |
Leveret 9/11 under navnet
”Yrsa”. |
|||||||||||
1936: |
Omdøbt 23/7 til ”African
Reefer”. |
|||||||||||
1938: |
Overført til Rederiet
Ocean A/S, København 12/2. |
|||||||||||
1940: |
Ved krigsudbruddet 9/4,
befandt skibet sig på Atlanten på rejse fra San Francisco til
Middelhavet. |
|||||||||||
1940: |
Ankom til Funchal,
Madeira 16/4, hvor skibet blev lagt op. |
|||||||||||
1941: |
Hjemhavn ændret til
København 17/1. |
|||||||||||
1941: |
Afsejlede 12/8 fra
Funchal mod New York. |
|||||||||||
1941: |
Ankom 23/8
til New York. Overtaget af US Maritime Commision. Omdøbt til ”Roamer”.
Hjemhavn Panama. Korr. reder Marine Transport Lines. |
|||||||||||
1946: |
Ankom 7/6 til San
Francisco fra Japan. |
|||||||||||
1946: |
Tilbageleveret 14/6 til
Rederiet Ocean A/S i San Francisco. Omdøbt til ”African Reefer”. |
|||||||||||
1946: |
Ankom 28/9 til Aalborg
Værft A/S for reparation efter endt krigstjeneste. |
|||||||||||
1947: |
Tonnage efter /4 – 1.862
Brt., 968 Nrt. |
|||||||||||
1954: |
Hjemhavn ændret til
Esbjerg 1/1. |
|||||||||||
1956: |
Tonnage 1.731 Brt., 819
Brt. |
|||||||||||
1963: |
Solgt 10/4
til Metaalhandel en Sloopwerken, H.P. Heuvelman N.V. Krimpen a/d Yssel,
Holland. Dele af skibsskroget solgt for brug som flydende bunker station
i Lobith på Rhinen. Bunkerstationen ejet af Servicecentrum Lobith N.V. |
|||||||||||
1999: |
Solgt og ombygget til
flydende restaurant i Lobith under navnet; Chinese Restaurant Hong Kong. |
"African Reefer" Foto: Arkivbillede. |
"African Reefer" Foto: Ruud van der Duins arkiv. |
"African Reefer" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |