S/S. |
”Vilma
Dan” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OWPB. |
|||||||
Byggeår: |
1948. |
Byggested: |
Short Bros. Ltd, Sunderland, England. |
|||||||||
Byggenr: |
502. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
17/8-1948. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
100,63 m. |
Brt: |
2.353. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 cyl. G. Clark dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
14,22 m. |
Nrt: |
1.184. |
HK: |
2.000 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,23 m. |
Tdw: |
3.470. |
Fart i knob: |
12,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1950 – 1957. |
Ex. Navne: |
”Vinga”. |
|||||||
Leveret: |
21/12-1948. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1957. |
|
||||||||
Rederi: Rederiet Ocean A/S, J.
Lauritzen, København
|
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1948: |
Leveret 21/12 til A/B Bifrost, Jarl R. Trapp, Gøteborg under navnet ”Vinga”. |
|||||||||||
1950: |
Solgt 31/3 til Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København. Omdøbt til Vilma Dan” af Esbjerg. |
|||||||||||
1957: |
Solgt 28/8 til Concord Line A/S, København. Omdøbt til ”Maren Cord” af København. |
|||||||||||
1963: |
Solgt 6/6 til Rederi A/B Asta. Korr. reder: L. Karlsson, Mariehamn. Omdøbt til ”Amra” |
|||||||||||
1967: |
Solgt /12
til Maldives Shipping, Ltd.
Korr. reder:
Maldivian Nationals Trading Corp, Colombo. Omdøbt til “Maldive Carrier”
af Male. |
|||||||||||
1967: |
Afsejlede 27/12 fra Mariehamn mod Rotterdam og Jeddah. |
|||||||||||
1969: |
Overført til maldivisk skibsregister. |
|||||||||||
1974: |
Solgt til Abbas steel Industries Ltd, Karachi for ophugning. |
|||||||||||
1974: |
Forladt af besætningen 5/10 i Golfen ud for Oman under rejse til ophuggerne, efter der var udbrudt brand i maskinrummet. Var på rejse fra Dubai til Karachi. |
|||||||||||
1974: |
Ankom for slæb af ”Maldive Builder” til Karachi Road11/10. |
|||||||||||
1974: |
Ankom 17/12 til Gadani Beach. |
"Vilma Dan" Foto: Arkivbillede. |
"Vilma Dan" i Granville, Frankrig Foto: Arkivbillede. |
"Amra" Foto: Dave. |