M/S.

Tunisian Reefer”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OUKV.

Byggeår:

1974.

Byggested:

Aalborg Værft A/S, Danmark.

Byggenr:

202.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

31/8-1973.

Antal  reefers:

 

Længde:

144,15 m.

Brt:

5.915.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 8K74EF

Bredde:

21,01 m.

Nrt:

3.125.

HK:

16.300 bhk.

KW:

11.990

Dybgang:

8,80 m.

Tdw:

8.941.

Fart i knob:

22,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1974 – 1986.

Ex. Navne:

 

Leveret:

29/1-1974.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1986.

 

Rederi: Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København                                                   IMO-nummer: 7346855.

Skibets videre historie:

1976:

Rederiet ændrer navn til J. Lauritzen A/S.

1986:

Overført 24/2 til Frigg Shipping Ltd, Nassau.

1988:

Forlænget /1 hos Jurong Shipyard, Singapore til 164,65 m., 9.831 Brt., 5.277 Nrt., 11.424 Tdw.

1988:

Overført til dansk internationalt skibs register.

1990:

Solgt 12/7 til Tunisian Reefer Ltd, Georgestown, C.I.

1995:

Solgt 13/1 til Svante Shipping Ltd. Korr. reder: Marmaid Marine Management Ltd, Nassau. Omdøbt til Arctic Goose”.

1997:

Korr. reder: Holy House shipping A/B, Stockholm.

2002:

Solgt 7/6 til Pink Goose (Cayman). Korr. reder: Holy House shipping A/B, stockholm. Omdøbt til “Arctic Ice”. Overtaget i Sheernes 3/6.

2007:

Solgt /11 til Bangla Desh sammen med “Arctic Night” (Ex. ”Samoan Reefer”) for ophugning.

2007:

Ankom 2/10 til Chittagon for ophugning.

 


"Tunisian Reefer" under udrustning på Aalborg Værft 11/5-1974
Foto: Svend Raether.

"Tunisian Reefer"
Foto: Widar Krogstads arkiv.


"Tunisian Reefer" afsejler fra Bluff
Foto: Dave Edge.

"Tunisian Reefer" i Sheernes 12/4-1981
Foto: John Jones.

"Tunisian Reefer" & "Samoan Reefer" oplagt i King Harry Ferry på floden Fal 11/10-1993
Foto: John Jones

"Arctic Ice" sydgående i Storebælt 7/7-2005
Foto: Bernt Skjøtt.

 

Tilbage til J. Lauritzen.