M/S.

”Tessa Dan”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OWMD.

Byggeår:

1950.

Byggested:

Aalborg Værft A/S, Danmark

Byggenr:

89.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

31/8-1949.

Antal  reefers:

 

Længde:

97,68 m.

Brt:

3.576.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. Compound dampmaskine.

Bredde:

14,14 m.

Nrt:

1.995.

HK:

2.100 bhk.

KW:

1.546.

Dybgang:

8,35 m.

Tdw:

4.300.

Fart i knob:

13,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1950 – 1957.

Ex. Navne:

 

Leveret:

5/4-1950.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1957.

 

Rederi: Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København                      

Skibets videre historie:

1957:

Solgt 27/3 til Olav Line, Ole Lauritzen, Hellerup. Omdøbt til ”Olav Bjarke”.

1961:

Omdøbt 11/2 til ”Olau Bjarke”.

1962:

Solgt 16/4 til Sameit Sletholm Skibs A/S Karlander, Egil Paulsen, Fredrikstad. Omdøbt til ”Sletholm”.

1962:

Skadet af brand , som brød ud i maskinrummet 11/8. Branden spredte sig også til apteringen, mens skibet lå langs kaj i Shanghai

1962:

Ankom 5/9 for slæb til Hong Kong. Erklæret uegnet til genopbygning.

1963:

Solgt /2 til Teh Hu Steamship Co. Ltd., Hong Kong. Omdøbt til ”New Teh Hu”. Hjemhavn Panama.

1963:

Skadet af brand 7/12, mens skibet lå i Hong Kong. Repareret og atter i fart fra 1964.

1965:

Overført til Teh Hu Steamship Co. Ltd, Panama.

1973:

Solgt /6 til C.C.L. Shipping Co. S.A. Korr. reder: Trans-Safety Co., Hong Kong. Omdøbt til “Gold Star No. 2”.

1977:

Solgt til Eastern Shipping Ltd., Bangkok. Omdøbt til “Somsuk I”.

1977:

Oplagt i Paknam, Chao Phraya River /6 pga. maskinproblemer

1978:

Ophugning påbegyndt i Bangkok /9.

 


"Tessa Dan"
Foto: Arkivbillede.
 

"Tessa Dan"
Foto: Arkivbillede.

 

Tilbage til J. Lauritzen.