S/S.

”Stella”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OXIH.

Byggeår:

1933.

Byggested:

Helsingør Jernskibs og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

213.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

10/6-1933.

Antal  reefers:

 

Længde:

83,35 m.

Brt:

1.394.

Hovedmaskine:

1 stk. 2 cyl. Compound maskine + 1 stk. udstøds turbine.

Bredde:

12,06 m.

Nrt:

788.

HK:

1.250.

KW:

 

Dybgang:

4,67 m.

Tdw:

2.450.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1933 – 1940.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/7-1933.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

 

 

Rederi:  Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København                     IMO-nummer:

Skibets videre historie:

1933:

Skibet var udstyret med kølelast, således at der kunne medtages frugt.

1940:

Bunkrede i Gibraltar 9/4 under rejse fra Marokko til Nice med en last peanuts.

1940:

Overtaget af Det Britisk Ministerium for skibsfart og derefter tildelt Den franske regering. Overtaget i Oran. Omdøbt til ”Saint Sauveur”. Korr. Reder: Compagnie Nouvelle de Nav Busck.

1940:

Oplagt i Marseilles 22/6 ved Frankrigs sammenbrud. Senere i fart hovedsalig mellem Frankrig og Nord Afrika.

1942:

Charterkontrakt med Schiffsfahrts G.m.b.H. indgået /10 for sejlads i Sortehavet.

1942:

1943:
1943:
1944:

Overført til tysk register 25/11.
Sunket efter bombning i Reggio de Calibria 6/5.

Overtaget af den britiske hær. Hævet, repareret og overlevet til den italienske regering. Omdøbt til ”Capo Faro”.

Slettet fra Dansk Skibsregister 3/10.

1948:

Solgt 31/3 til A/S Dampskibsselskabet Helland, A.H. Basse Hetland, København. Omdøbt til ”Susaa”.

1952:

Solgt 1/12 til Calfa Steamship Co., S.A., Panama. Korr. Reder: Cie Dens-Ocean, Amtwerpen. Omdøbt til ”Calfa”.

1956:

Solgt /11 til Hinrich Peters, Hamburg. Omdøbt til ”Ursula Peters”.

1964:

Ankom til Lübeck 3/10 for ophugning hos Rudolf Harmstorff Wasserbau & Travewerft G.m.b.H.

 


"Stella"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til J. Lauritzen.