S/S. |
”Silja Dan” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OXTI. |
|||||||
Byggeår: |
1951. |
Byggested: |
Aalborg Værft A/S, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
87. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
15/11-1950. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
97,68 m. |
Brt: |
3.588. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 cyl. Compound dampmaskine |
|||||||
Bredde: |
16,14 m. |
Nrt: |
1.999. |
HK: |
2.100 bhk. |
KW: |
1.545. |
|||||
Dybgang: |
8,35 m. |
Tdw: |
4.250. |
Fart i knob: |
13,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1951 – 1964. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
6/4-1951. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1964. |
|
||||||||
Rederi: Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København IMO-nummer: 5327867. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1964: |
Solgt 2/7 til Lovisa
Rederi A/B, R. Nordström & Co OY A/B, Lovisa. Omdøbt til “Veli”. |
|||||||||||
1969: |
Rederiet sammenlagt med A/B R. Nordström & Co O/Y Lovisa. |
|||||||||||
1971: |
Rederiet overtaget Enso-Gutzeit O/Y, Helsingfors. |
|||||||||||
1971: |
Forladt af besætningen på possition 61,07 N, 19,29 E efter der var opstået brand i maskinrummet på en rejse fra Hamina til Pietasaari. Branden var så kraftig, at hele apteringen udbrændte. |
|||||||||||
1971: |
Ankom i slæb til Rauma 24/1. |
|||||||||||
1971: |
Erklæret uegnet til genopbygning 5/2. |
|||||||||||
1971: |
Solgt 14/5 til Ilmari Tuuli, Helsingfors for ophugning. |
|||||||||||
1972: |
Færdig ophugget /2 ved Helsingin Romuliike. |
"Silja Dan" - sidste steamer i JL flåden Foto: Arkivbillede. |
"Silja Dan" ved kaj i Bristol i begyndelsen af 60érne Foto: Ray Perry. |
"Silja Dan" under havnemanøvre i Bristol i begyndelsen af 60érne Foto: Ray Perry. |
"Veli" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |