M/T.

”Selma Dan”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OZIY.

Byggeår:

1964.

Byggested:

Mitsui Zosen K.K., Tamano, Japan.

Byggenr:

685.

Besætning:

 

Køl lagt:

28/12-1963.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

229,65 m.

Brt:

33.846.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W/Mitsui type 984-VT2BF-180.

Bredde:

32,21 m.

Nrt:

21.530.

HK:

20.706 bhk.

KW:

15.225.

Dybgang:

12,32 m.

Tdw:

55.750.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1964 – 1976.

Ex. Navne:

 

Leveret:

2/4-1964.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1976.

 

Rederi: Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København                                                   IMO-nummer: 6408254.

Skibets videre historie:

1964:

Leveret 2/4 til Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København.

1974:

Oplagt 13/9 i Uddevalla efter to måneders istandsættelse i Gøteborg.

1976:

Rederiet ændrer navn til J. Lauritzen A/S, København 18/2.

1976:

Afsejler 16/6 fra oplæggerpladsen i Uddevalla.

1976:

Solgt /6 til Acton Shipping Co S.A., Panama. Korr. reder: Allied Shipping International Corp, Piræus. Omdøbt til “Astoria” af Piræus.

1978:
1982:
1983:

1983:
1983:

Hjemhavn ændret til Panama.
Solgt til Second Tower Shipping Corp, Piræus. Korr. reder: Saenz, London. Omdøbt til “Assimi”.
Under rejse 7/1 fra Kharg Island til Aden, udbrød der brand I maskinrummet, mens skibet var lastet med 55.000 tons råolie. Besætningen blev bjærget af et iransk militærfartøj ca. 60 mil ud for Muscat.
Efter branden var bekæmpet, blev skibet 13/1 slæbt ud på dybt vand i Det Indiske Ocean med intention om sænkning.
Under slæb, brækkede skibet 16/1 over i to dele og sank på position 22,43 N, 62,58E på 3.000 m. dybde.

 

 


"Selma Dan" på Elben sommeren 1972
Foto: © Gerolf Drebes.

Tilbage til J. Lauritzen.