S/S.

”Nordsøen”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

NBWR/OUJS.

Byggeår:

1920.

Byggested:

Nuscke & Co. A/G, Stettin/Grabow, Polen.

Byggenr:

249.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

23/10-1919.

Antal  reefers:

 

Længde:

68,34 m.

Brt:

941.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine, Atlas Werke A/G, Bremen.

Bredde:

10,06 m.

Nrt:

548.

HK:

600 ink.

KW:

 

Dybgang:

4,29 m.

Tdw:

1.600.

Fart i knob:

9,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1920 – 1937.

Ex. Navne:

 

Leveret:

16/4-1920.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1937.

 

Rederi: Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København                            IMO-nummer: 5605097.

Skibets videre historie:

1937:
1939:
1940:
1940:
1941:
1943:
1943:
1944:
1944:
1944:
1945:
1946:
1947:
1948:

1950:

Solgt 2/4 til Lietuvos Baltijos Lloydas, Kaunas, Litauen. Omdøbt til ”Mirijampole” af Klaipeda.
Hjemhavn ændret til Sventoji 23/3.
Overført til russisk flag 3/8. Hjemhavn Leningrad.
Overtaget af Latvian shipping Company, riga, Letland.

Sænket 27/6 som blokade i Dünamunde.
Hævet af tyske bjærgere og slæbt til Riga for reparation.
Korr. reder fra 9/12: Weichel-Danziger Dampfschiffahrt & Seebad, Danzig.
Overtaget 5/2 af Reederei Wendenhof G.m.b.H., Wismar.
Ankom 11/10 i slæb til Kønigsberg.
Reparationsarbejdet fortsat ved Schiffswerft Schickau, Königsberg fra 16/10.
Reparationsarbejdet stoppet /1. Slæbt til Holzhaven, Wismar.
Overtaget af NordHandels Ges. Korr. reder: H.G.Wentzel K.G., Wismar.
Blev slået læk under en storm, skibet sank efterfølgende.
Bjærget og atter i fart efter reparation og ombygning hos VEB Mathias Thesen Werft, Wismar. Overført til sovjet flag. Ingen videre information om skibet.
Slettet fra skibsregistret. 


 
"Nordsøen"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til J. Lauritzen.