T/S.

”Niobe”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

NCHG/OUJO.

Byggeår:

1921.

Byggested:

Schiffsbau Ges ”Unterweser”, Wesermünde – Leie, Tyskland.

Byggenr:

179.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

6/11-1920.

Antal  reefers:

 

Længde:

70,52 m.

Brt:

1.153.

Hovedmaskine:

1 stk. Atlas dampturbine type: M550/4000.

Bredde:

10,51 m.

Nrt:

678.

HK:

620 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,28 m.

Tdw:

1.760.

Fart i knob:

9,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1921 – 1955.

Ex. Navne:

 

Leveret:

3/2-1921.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1955.

 

Rederi: Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København                     IMO-nummer:

Skibets videre historie:

1928:

Dampturbinen udskiftet med 1 stk. Lindholmens. Mek Verkstad A/B 4 cyl Compound maskine på i alt 575 ihk.

1942:

Omdøbt 11/3 til ”Ninna”.

1942:

1943:

Sank 23/5 efter at have ramt en mine på position 54,29 N, 13,49 E under rejse Stralauns til København med en last byg. Senere bjærget og repareret på Nakskov Skibsværft.
Omdøbt 25/1 til ”Ninna Lau”.

1944:

Overført til Rederiet Ocean A/S, København.

1948:

Omdøbt 15/4 til ”Ninna Dan”.

1955:

Solgt 8/9 til Compania Maritima Ultramar S.A., Panama. Omdøbt til ”Despina” af Puerto Limon. Korr. reder: A. Psuchoyos, Piræus.

1957:

Solgt /4 til Compania Naviera Pytheas S.A., Panama. Omdøbt til ”Ras Azir”. Handlen blev imidlertid ikke til noget, hvorefter skibet returnerede til forrige ejer.

1957:

Solgt /12 til Compania Naviera Pytheas S.A., Panama. Omdbøbt til ”Ariana” af Beirut.

1959:

Grudstødte 8/2 på Vodnjak Island ca, 20 mil SSW for Split under rejse fra Split til Odessa.

1959:

Sank under bjærgningsaktionen 14/2.

1960:

Bjærget /8 og slæbt til Sveti Kajo, Split for ophugning.

 


"Ninna Dan"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til J. Lauritzen.