S/S.

”Linda”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OYYH.

Byggeår:

1936.

Byggested:

Helsingør Jernskibs & Maskinbyggeri, Danmark

Byggenr:

235.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

10/7-1936.

Antal  reefers:

 

Længde:

76,50 m.

Brt:

962.

Hovedmaskine:

1 stk 2 cyl. Compound + udstødningsturbine.

Bredde:

10,40 m.

Nrt:

501.

HK:

1.058.

KW:

 

Dybgang:

5,04 m.

Tdw:

1.725.

Fart i knob:

11,7.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1936 – 1962.

Ex. Navne:

 

Leveret:

25/9-1936.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1962.

 

Rederi: Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København                    

Skibets videre historie:

1940:

”Linda” befandt sig på søen 9/4.

1940:

Ankom 10/4 til Las Palmas, hvor skibet blev lagt op.

1943:

Afsejlede fra Las Palmas 1/10. Skibet var chartret af den danske stat for at blive indsat i Grønlandsfarten.

1944:

Overført til Rederiet Ocean, København 29/4.

1945:

Atter overført til Rederiet Ocean 28/11.

1945:

Skadet ved minesprængning ca. 10 mil øst for Fornæs Fyr under rejse fra Hobro til Leixoes med en last kartofler. Bjerget af Svitzer og slæbt til Helsingør af ”Sigyn”.

1946:

Omdøbt 8/1 til ”Linda Dan”.

1946:

Skadet af minesprængning ud for Langeland under rejse til Antwerpen med kartofler. Bjerget og slæbt til Öresundsvarvet, Landskrona for reparation.

1962:

Solgt 5/11 til Transmedi S.p.A. Korr. reder. Marimedi Compania de Nav., Palermo. Omdøbt til “Linda Prima”.

1971:

Solgt /1 til Soc. Industrie Varie, La Spezia for ophugning.

 

 


"Linda Dan" i Bristol 1959
Foto: Ray Perry.

"Linda Dan" under sidste anløb af Bristol 1961
Foto: Ray Perry.

"Linda Dan"
Foto: Morten Bjørndalens arkiv.

"Linda Dan"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til J. Lauritzen.