S/S. |
”Linda” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OYYH. |
|||||||
Byggeår: |
1936. |
Byggested: |
Helsingør Jernskibs &
Maskinbyggeri, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
235. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
10/7-1936. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
76,50 m. |
Brt: |
962. |
Hovedmaskine: |
1 stk 2 cyl. Compound +
udstødningsturbine. |
|||||||
Bredde: |
10,40 m. |
Nrt: |
501. |
HK: |
1.058. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,04 m. |
Tdw: |
1.725. |
Fart i knob: |
11,7. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1936 – 1962. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
25/9-1936. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1962. |
|
||||||||
Rederi: Dampskibsselskabet
Vesterhavet, J. Lauritzen, København
|
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1940: |
”Linda” befandt sig på
søen 9/4. |
|||||||||||
1940: |
Ankom 10/4 til Las
Palmas, hvor skibet blev lagt op. |
|||||||||||
1943: |
Afsejlede fra Las Palmas
1/10. Skibet var chartret af den danske stat for at blive indsat i
Grønlandsfarten. |
|||||||||||
1944: |
Overført til Rederiet
Ocean, København 29/4. |
|||||||||||
1945: |
Atter overført til
Rederiet Ocean 28/11. |
|||||||||||
1945: |
Skadet ved minesprængning
ca. 10 mil øst for Fornæs Fyr under rejse fra Hobro til Leixoes med en
last kartofler. Bjerget af Svitzer og slæbt til Helsingør af ”Sigyn”. |
|||||||||||
1946: |
Omdøbt 8/1 til ”Linda
Dan”. |
|||||||||||
1946: |
Skadet af minesprængning
ud for Langeland under rejse til Antwerpen med kartofler. Bjerget og
slæbt til Öresundsvarvet, Landskrona for reparation. |
|||||||||||
1962: |
Solgt 5/11 til Transmedi
S.p.A. Korr. reder.
Marimedi Compania de Nav., Palermo. Omdøbt til “Linda Prima”. |
|||||||||||
1971: |
Solgt /1 til Soc.
Industrie Varie, La Spezia for ophugning. |
"Linda Dan" i Bristol 1959 Foto: Ray Perry. |
"Linda Dan" under sidste anløb af Bristol 1961 Foto: Ray Perry. |
"Linda Dan" Foto: Morten Bjørndalen´s arkiv. |
"Linda Dan" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |