S/S. |
”Lilian” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OXDH. |
|||||||
Byggeår: |
1924. |
Byggested: |
Howaldtswerke, Kiel,
Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
649. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
29/7-1924. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
76,19 m. |
Brt: |
1.507. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 cyl. dampmaskine |
|||||||
Bredde: |
11,35 m. |
Nrt: |
893. |
HK: |
550. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,1 m. |
Tdw: |
2.050. |
Fart i knob: |
|
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1925 – 1960. |
Ex. Navne: |
”Bryssel” |
|||||||
Leveret: |
23/8-1924. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1960. |
|
||||||||
Rederi: A/S Dampskibsselskabet
Vesterhavet, J. Lauritzen, København
IMO-nummer:
|
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1924: |
Skibets dampmaskine var
bygget på Kjøbenhavns Flydedok i 1920. Oprindelig beregnet for
cementskrogs skibet ”Bartels” bygget samme år. |
|||||||||||
1924: |
Leveret til
Dampskibsselskabet Patria, København under navnet ”Bryssel” hjemskrevet
i København. |
|||||||||||
1925: |
Solgt 4/9 til
Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, københavn. Omdøbt til
”Lilian”. |
|||||||||||
1940: |
Skibet befandt sig på
søen på vej mod river Clyde, da krigen brød ud 9/4. |
|||||||||||
1940: |
Overtaget 10/4 af
British Ministry of Shipping. Korr. reder. Common Bros., Newcastle. |
|||||||||||
1940: |
Udchartret /5 til den
franske regering. Korr. reder: Transportes Maritimes. Afsejlede fra
England mod Rouen. Overført til fransk register. |
|||||||||||
1940: |
Overført til britisk
register 21/8. Omdøbt til ”Lilian I” korr. reder. J.T. Salvesen & Co.,
Grangemouth. |
|||||||||||
1944: |
Overført til rederiet
Ocean A/S, København 29/4. |
|||||||||||
1944: |
Afsejlede
476 fra Bristol til Normandiet med en last ammunition, som en part af
Operation Overlord. Skibet gjorde i alt 8 rejser til krigsområdet med
ca. 15.000 tons last ammunition. |
|||||||||||
1945: |
Tilbageleveret 11/10. |
|||||||||||
1947: |
Omdøbt til ”Lilian Lau”
10/7. |
|||||||||||
1949: |
Omdøbt til ”Lilian Dan”
27/1. |
|||||||||||
1960: |
Solgt til Rederi A/B
Heangura, Helsingfors. Omdøbt til ”Heangura”. |
|||||||||||
1961: |
Solgt til Göran Roberts,
Helsingfors. Omdøbt til ”Hella”. |
|||||||||||
1961: |
Solgt til
Laivanisannistøyhtio, J. soini, Helsingfors. Omdøbt til ”Kare”. |
|||||||||||
1963: |
Solgt til Avomeri O/Y,
Nystad. Omdøbt til Itameri”. |
|||||||||||
1965: |
Solgt /4 til
Intramar Shipping Co, Athen. Omdøbt til “Philippos”. |
|||||||||||
1965: |
Solgt til Platon
Bros & others, Athen. |
|||||||||||
1965: |
Ankom 9/7 til Sveti Kajo,
Split for ophugning. |
"Lilian" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Lilian Dan" i Bristol 1959 Foto: Ray Perry. |