S/S.

”Lilian”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OXDH.

Byggeår:

1924.

Byggested:

Howaldtswerke, Kiel, Tyskland.

Byggenr:

649.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

29/7-1924.

Antal  reefers:

 

Længde:

76,19 m.

Brt:

1.507.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine

Bredde:

11,35 m.

Nrt:

893.

HK:

550.

KW:

 

Dybgang:

4,1 m.

Tdw:

2.050.

Fart i knob:

 

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1925 – 1960.

Ex. Navne:

”Bryssel”

Leveret:

23/8-1924.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1960.

 

Rederi: A/S Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København                 

Skibets videre historie:

1924:

Skibets dampmaskine var bygget på Kjøbenhavns Flydedok i 1920. Oprindelig beregnet for cementskrogs skibet ”Bartels” bygget samme år.

1924:

Leveret til Dampskibsselskabet Patria, København under navnet ”Bryssel” hjemskrevet i København.

1925:

Solgt 4/9 til Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, københavn. Omdøbt til ”Lilian”.

1940:

Skibet befandt sig på søen på vej mod river Clyde, da krigen brød ud 9/4.

1940:

Overtaget 10/4 af British Ministry of Shipping. Korr. reder. Common Bros., Newcastle.

1940:

Udchartret /5 til den franske regering. Korr. reder: Transportes Maritimes. Afsejlede fra England mod Rouen. Overført til fransk register.

1940:

Overført til britisk register 21/8. Omdøbt til ”Lilian I” korr. reder. J.T. Salvesen & Co., Grangemouth.

1944:

Overført til rederiet Ocean A/S, København 29/4.

1944:

Afsejlede 476 fra Bristol til Normandiet med en last ammunition, som en part af Operation Overlord. Skibet gjorde i alt 8 rejser til krigsområdet med ca. 15.000 tons last ammunition.

1945:

Tilbageleveret 11/10.

1947:

Omdøbt til ”Lilian Lau” 10/7.

1949:

Omdøbt til ”Lilian Dan” 27/1.

1960:

Solgt til Rederi A/B Heangura, Helsingfors. Omdøbt til ”Heangura”.

1961:

Solgt til Göran Roberts, Helsingfors. Omdøbt til ”Hella”.

1961:

Solgt til Laivanisannistøyhtio, J. soini, Helsingfors. Omdøbt til ”Kare”.

1963:

Solgt til Avomeri O/Y, Nystad. Omdøbt til Itameri”.

1965:

Solgt /4 til Intramar Shipping Co, Athen. Omdøbt til “Philippos”.

1965:

Solgt til Platon Bros & others, Athen.

1965:

Ankom 9/7 til Sveti Kajo, Split for ophugning.

 


"Lilian"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Lilian Dan" i Bristol 1959
Foto: Ray Perry.

 

Tilbage til J. Lauritzen.