M/S. |
”Leena
Dan” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OYJA. |
|||||||
Byggeår: |
1972. |
Byggested: |
Wärtsilä A/B, Turku,
Finland. |
|||||||||
Byggenr: |
1202. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
26/11-1971. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
135,01 m. |
Brt: |
4.210. |
Hovedmaskine: |
2 stk. Värtsilä/Pielstick
type 8PC2L-400. |
|||||||
Bredde: |
19,36 m. |
Nrt: |
1.405. |
HK: |
7.885 bhk. |
KW: |
5.884. |
|||||
Dybgang: |
6,47 m. |
Tdw: |
5.400. |
Fart i knob: |
17,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1973 – 1974. |
Ex. Navne: |
”Mont Laurier”. |
|||||||
Leveret: |
/4-1972. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1974. |
|
||||||||
Rederi: Rederiet Ocean A/S, J.
Lauritzen, København
IMO-nummer: 7208194. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1972: |
Leveret /4 til Compagnie
Atlantigue Maritime, (C. C. T., Paris), Le Havre under navnet ”Mont
Laurier”. |
|||||||||||
1973: |
13/1 var skibet under
rejse fra Gøteborg til Montreal, da lasten forskubbede sig under storm
ca. 300 mil MV for Azorerne. Ved samme lejlighed udbrød der også brand
ombord. |
|||||||||||
1973: |
14/1 forlod besætningen
skibet på position 43,12 N – 37;29 W. |
|||||||||||
1973: |
Ankom 24/1 i slæb til St.
Michaels for besigtigelse. Erklæret uegnet til genopbygning. |
|||||||||||
1973: |
Afgik 15/2 fra St.
Michaels i slæb mod byggeværftet i Finland for reparation. Tildelt
nybygningsnummer 1032. |
|||||||||||
1973: |
Solgt 13/12 til rederiet
Ocean, København. |
|||||||||||
1973: |
Leveret 23/12 under
navnet ”Leena Dan” af Esbjerg. Forlænget til 149, 48 m. 4.443 brt.,
2.312 nrt. 308 TEUs. |
|||||||||||
1974: |
Solgt 25/2 til Odin
Shipping Ltd., Bahamas, Bermuda i henhold til forespørgsel fra Union
Steamship, New Zealand om en bareboat charter. Omdøbt til ”Union Sydney”
Hjemhavn: Hamilton. |
|||||||||||
1977: |
Omdøbt til ”Leena Dan”
3/8. |
|||||||||||
1977: |
Chartret /8 af Nopal
Caribe Lines. |
|||||||||||
1979: |
Solgt
til United Steamship Co., Bahamas, DFDS A/S, København.
Omdøbt til “Nopal Dana”. |
|||||||||||
1981: |
Ombygget med bl.a.
bredere vejrdæk. |
|||||||||||
1982: |
Solgt til Quashi
Navigation S.A., Panama.
Korr. reder: Parley
Augustsson A/S, Oslo. |
|||||||||||
1985: |
Solgt 28/10 til Oceanwide
Ship Management B.V., Panama. Omdøbt til “Penny I” af Panama. |
|||||||||||
1988: |
Solgt 23/11 til Bayside
Marine Trading Inc., Panama. Omdøbt til ”Seabord Trader”. |
|||||||||||
1995: |
Solgt til Consorcio
Naviera del Occidente S.A. Korr. reder: Seabord Ship Management Inc.
Hjemhavn: Panama. |
"Mont Laurier" udbrændt i slæb til genopbygning i Finland Foto: Arkivbillede. |
"Leena Dan" Foto: Arkivbillede. |
"Union Sydney" Foto: Duncan Montgomery. |
"Union Sydney" i Auckland 1977 Foto: Chris Howell. |
"Union Sydney" i Auckland 29/9-1977 Foto: Mike Cornwall. Fra Chris Howell´s arkiv. |
"Union Sydney" i Auckland 29/9-1977 Foto: Mike Cornwall. Fra Chris Howell´s arkiv. |
"Union Sydney" i Wellington, New Zealand Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Seabord Trader" i Gibraltar 13/4-2008 Foto: Daniel Ferro. |