S/S. |
”Laura” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
NRDG. |
|||||||
Byggeår: |
1908. |
Byggested: |
Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
76. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
13/8-1908. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
63,90 m. |
Brt: |
842. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 gangs dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
9,35 m. |
Nrt: |
479. |
HK: |
440 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,1 m. |
Tdw: |
1.250. |
Fart i knob: |
9,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1908 – 1917. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
9/9-1908. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
|
|
||||||||
Rederi: Dampskibsselskabet
Vesterhavet, J. Lauritzen, Esbjerg.
IMO-nummer: |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1917: |
Tilbageholdt 28/4 af den tyske U-båd UC79 i Kattegat under rejse fra Göteborg til Hull. |
|||||||||||
1917: |
Ankom 29/4 til Swinemünde som godtgørelse for besætningens frigivelse. |
|||||||||||
1917: |
Frigivet 3/10 af Priseretten i Kiel. |
|||||||||||
1917: |
Overbragt 29/10 af Deutche Reich-Kommissar for schiffsseefarht, til Den Kejserlige Marine. I fart som kulbunker for den tyske marines skibe. |
|||||||||||
1918: |
Erklæret værende prise af højesteret i Berlin. |
|||||||||||
1918: |
Slettet fra det danske skibsregister. |
|||||||||||
1920: |
Solgt til Ernst Russ, Hamburg. Omdøbt til ”Sylt”. |
|||||||||||
1935: |
Solgt /9 til Wendenhof Reederei G.m.b.H, Wismar. |
|||||||||||
1940: |
Overtaget af Den Tyske Marine. |
|||||||||||
1945: |
Tilbageholdt som prise i Trondheim. Omdøbt til ”Empire Continent”. Korr. reder: G.F. Guthbert Brown & Co Ltd, Newcastle. |
|||||||||||
1946: |
Erklæret værende prise 26/11, og sat til salg. |
|||||||||||
1947: |
Solgt 3/2 til A.G. Tsavliris Ltd, London. Omdødt til ”Master Nicolas”. |
|||||||||||
1952: |
Solgt til N.T. Papadatos, Piræus. Omdøbt til ”Soussana II” |
|||||||||||
1955: |
Solgt til Loucas G. Matsas, Piræus. Omdøbt til ”Georgios Marsas”. |
|||||||||||
1955: |
Sejlet på grund 18/4 efter at have ramt et undersøisk rev nær Muros, Spanien. Var under rejse fra Malaga til Manchester med en last krommalm. |
|||||||||||
1955: |
Bjerget 17/6 og overtaget af assurandøren. |
|||||||||||
1955: |
Vraget solgt Joaquin Davila y Cia, Vigo. Registreret hos Daboco & Co Ltd, Panama. |
|||||||||||
1956: |
Repareret og tilbage i fart under navnet ”Sur” af Panama. |
|||||||||||
1965: |
Ankom 19/7 til Santander for ophugning. |
"Laura" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |