S/S.

”Laila”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OYXH.

Byggeår:

1936.

Byggested:

A/S Helsingør Jernskibs - og Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

236.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

30/5-1936.

Antal  reefers:

 

Længde:

89,00.

Brt:

1.700.

Hovedmaskine:

1 stk. 4 cyl. Coumpound dampmaskine

Bredde:

12,70 m.

Nrt:

973.

HK:

1.760 ihk.

KW:

 

Dybgang:

7,67 m.

Tdw:

2.900.

Fart i knob:

12,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1936 – 1957.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/8-1936.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1957.

 

Rederi: Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København.                           IMO-nummer: 5322659.

Skibets videre historie:

1937:
1937:

10/3 udbrød der brand i lasten under losning af natrium nitrat i Little Mystry Dock, Boston, Massachusetts. Midlertidig repareret.

Afsejlede 8/4 fra Boston for egen kraft.

1937:

Ankom 21/4 til Helsingør for reparation.

1937:

Leveret 2. gang fra værftet 23/6.

1938:

Overført til Rederiet Ocean A/S, København 12/2.

1940:

Da meddelelsen om krigsudbruddet kom d. 9/4, lå skibet i Callao, Peru. Senere forsejlet til Talcahuano for oplægning.

1940:

Hjemhavn ændret til København 4/9.

1941:

Overtaget 12/5 af den chilenske regering. Omdøbt til ”Maule”. Korr. reder. Compania Sud-Americana de Vapores, Valparaiso.

1946:

Omdøbt til ”Laila Dan” 26/1.

1946:

Tilbageleveret 1/2.

1949:

Hjemhavn ændret til Esbjerg 3/3.

1951:

Ankom 16/3 til Helsingør for første gang siden 1937.

1951:

Ny tonnage: 1.755 Brt., 922 Nrt.

1957:

Solgt 29/11 til Concord Line A/S, København (Jørgen Ditlev Lauritzen). Omdøbt til ”Lilian Cord” Hjemhavn København.

1957:

Overtaget 14/12 i Frederikshavn.

1961:

Solgt 18/8 til Durban Line, (Pty) Ltd, Durban. Omdøbt til “Sherwood”.

1963:

Solgt til African Coasters, (Pty) Ltd, Durban. Omdøbt til “Boundary”.

1967:

Solgt /12 til Seven Seas Transport Inc, Panama. Omdøbt til “Gold Adorer”.

1969:

Grundstødt 27/2 nær Hinchu på vestkysten af Taiwan på position 24,48 N, 120,53 Ø under rejse fra Kaohsiung til Keelung.

1965:

Bjærget /5. Erklæret uegnet til genopbygning. Solgt til Hsing Nan engineering Co, Hsin Chu City for ophugning.



"Laila Dan" med nationalitetsbemaling
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Laila Dan" i Z bassinet i Bristol
Foto: Ray Perry.

Tilbage til J. Lauritzen.