S/S. |
”Laila” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OYXH. |
|||||||
Byggeår: |
1936. |
Byggested: |
A/S Helsingør Jernskibs -
og Maskinbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
236. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
30/5-1936. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
89,00. |
Brt: |
1.700. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 4 cyl. Coumpound
dampmaskine |
|||||||
Bredde: |
12,70 m. |
Nrt: |
973. |
HK: |
1.760 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
7,67 m. |
Tdw: |
2.900. |
Fart i knob: |
12,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1936 – 1957. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
19/8-1936. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1957. |
|
||||||||
Rederi: Dampskibsselskabet
Vesterhavet, J. Lauritzen, København. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1937: |
10/3 udbrød der brand i
lasten under losning af natrium nitrat i Little Mystry Dock, Boston,
Massachusetts. Midlertidig repareret. Afsejlede 8/4 fra Boston
for egen kraft. |
|||||||||||
1937: |
Ankom 21/4 til Helsingør
for reparation. |
|||||||||||
1937: |
Leveret 2. gang fra
værftet 23/6. |
|||||||||||
1938: |
Overført til Rederiet
Ocean A/S, København 12/2. |
|||||||||||
1940: |
Da meddelelsen om
krigsudbruddet kom d. 9/4, lå skibet i Callao, Peru. Senere forsejlet
til Talcahuano for oplægning. |
|||||||||||
1940: |
Hjemhavn ændret til
København 4/9. |
|||||||||||
1941: |
Overtaget 12/5 af den
chilenske regering. Omdøbt til ”Maule”. Korr. reder. Compania
Sud-Americana de Vapores, Valparaiso. |
|||||||||||
1946: |
Omdøbt til ”Laila Dan”
26/1. |
|||||||||||
1946: |
Tilbageleveret 1/2. |
|||||||||||
1949: |
Hjemhavn ændret til
Esbjerg 3/3. |
|||||||||||
1951: |
Ankom 16/3 til Helsingør
for første gang siden 1937. |
|||||||||||
1951: |
Ny tonnage: 1.755 Brt.,
922 Nrt. |
|||||||||||
1957: |
Solgt 29/11 til Concord
Line A/S, København (Jørgen Ditlev Lauritzen). Omdøbt til ”Lilian Cord”
Hjemhavn København. |
|||||||||||
1957: |
Overtaget 14/12 i
Frederikshavn. |
|||||||||||
1961: |
Solgt 18/8 til
Durban Line, (Pty) Ltd, Durban. Omdøbt til “Sherwood”. |
|||||||||||
1963: |
Solgt til African
Coasters, (Pty) Ltd, Durban. Omdøbt til “Boundary”. |
|||||||||||
1967: |
Solgt /12 til Seven Seas
Transport Inc, Panama. Omdøbt til “Gold Adorer”. |
|||||||||||
1969: |
Grundstødt 27/2 nær
Hinchu på vestkysten af Taiwan på position 24,48 N, 120,53 Ø under rejse
fra Kaohsiung til Keelung. |
|||||||||||
1965: |
Bjærget /5. Erklæret
uegnet til genopbygning.
Solgt til Hsing Nan
engineering Co, Hsin Chu City for ophugning. |
"Laila Dan" med nationalitetsbemaling Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Laila Dan" i Z bassinet i Bristol Foto: Ray Perry. |