S/S.

”Johanne”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OZYE.

Byggeår:

1919.

Byggested:

Oscarshamn Mek. Verkstad & Skeppsdocka, Sverige.

Byggenr:

261.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

87,05 m.

Brt:

2.257.

Hovedmaskine:

2 stk. Stal turbiner koblet til 2 elektromotorer.

Bredde:

12,60 m.

Nrt:

1.348.

HK:

1.000 ihk.

KW:

 

Dybgang:

7,85 m.

Tdw:

3.000.

Fart i knob:

11,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1932 – 1960.

Ex. Navne:

Turbinia” (1919 - 1926),

”Italia” (1926 - 1932).

Leveret:

15/1-1919.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1960.

 

Rederi: Dampskibsselskabet Vesterhavet, København.                                                 IMO-nummer: 5005328.

Skibets videre historie:

1919:

Leveret 15/1 til Svenska Lloyd, Gøteborg under navnet ”Turbinia”.

1926:

Turbinerne udskiftet /8 med 1 stk 4 cyl. Compound dampmaskine, 900 ihp., fra Borsig, Berlin.

1932:

Grundstødte 15/2 ud for den spanske østkyst nær Gandia.

1932:

Bjærget 21/5 af EM. Z. Svitzers Bjærgnings-Entreprise. Erklæret uegnet til genopbygning, vraget overdraget til bjærgningsselskabet.

1932:

Solgt 21/7 til Dampskibsselskabet Vesterhavet, København. Omdøbt til ”Johanne”

1941:

Omdøbt til ”Jelva” 5/12.

1942:

Omdøbt til ”Jelva Lau” 9/7.

1944:

Overført til Rederiet Ocean A/S, København 29/4.

1948:

Omdøbt til ”Jelva Dan” 15/4.

1960:

Solgt 28/9 til Moundreas & Co,  Piræus. Omdøbt til “Agios Nicolaos”.

1961:

Solgt til D. Zambasas & Others, Piræus.

1962:

Solgt til L. Parrousos, D. Antonopoulos & D. Dendrinos, Piræus.

1966:

Solgt til Apostolos Panadides, Piræus. Omdøbt til ”Emmanouel P”

1967:

15/1 udbrød der brand ombord på position 35,07 N, 19,13 Ø under rejse fra San Feliu til Bombay. Efter besætningen havde forladt skibet, sank det efterfølgende 16/1.



"Johanne"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Jelva Dan"
Foto: Widar Krogstads arkiv.


"Jelva Dan" på River Avon
Foto: Ray Perry.

"Jelva Dan" i Bristol 1959
Foto: Ray Perry.

Tilbage til J. Lauritzen.