M/S.

”Indian Reefer”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OZEK.

Byggeår:

1939.

Byggested:

Helsingør Jernskibs & Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

259.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

18/7-1939.

Antal  reefers:

 

Længde:

113,99 m.

Brt:

2.815.

Hovedmaskine:

2 stk. BW/Helsingør type 650-VF-90.

Bredde:

15,70 m.

Nrt:

1.558.

HK:

3.700 bhk.

KW:

2.722.

Dybgang:

5,20 m.

Tdw:

3.400.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1939 – 1941. 1946 – 1965.

Ex. Navne:

 

Leveret:

1/10-1939.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

(1941) 1965.

 

Rederi: Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København                                                   IMO-nummer: 5160324.

Skibets videre historie:

1940:

Lå i Santos, Brasilien, da krigen brød ud 9/4. Senere afsejlet til Buenos Aires for oplægning.

1940:

Hjemhavn ændret til København 9/4.

1941:

D. 29/12 blev der underskrevet en kontrakt om salg med tilbagekøbs option til Flota Mercante del Estado, Buenos Aires. Omdøbt til ”Rio Gallegos”.

1946:

Tilbagekøbt 4/9 af Rederiet Ocean A/S, København. Omdøbt til ”Indian Reefer”.

1953:

Hjemhavn ændret til Esbjerg 15/8.

1965:

Ankom 14/7 til Sønderborg for oplægning.

1965:

Afsejlede fra Sønderborg 24/9 mod Genua.

1965:

Solgt 1/10 til Bremer Seebäderdienst. D. Ollmann, Bremen. Efter ankomst til T. Mariotti Shipyard, Genua ombygget til passagerskib med plads til 1.900 dagpassagerer.

1966:

I fart 28/5 mellem Bremerhaven og Helgoland. Omdøbt til ”Roland von Bremen”. 4.390 Brt., 1.982 brt.

1982:

Overført til D. Ollmann Seeverkehr m.b.H. & Co KG, Bremen.

1985:

Solgt /8 til ophugning i Bremen.

 


"Indian Reefer"
Foto: Arkivbillede.

"Indian Reefer" ved Langeliniekajen, København 7/7-1960
Foto: Svend Raether.

"Roland von Bremen" på Weser floden 1981
Foto: Bob Scott.

De triste rester af "Roland von Bremen" i Bremen 14/9-1985
Foto: Hans & Simon Rosenkranz.

Tilbage til J. Lauritzen.