M/S. |
”Iberian
Reefer” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OYXM. |
|||||||
Byggeår: |
1968. |
Byggested: |
Compania Euskalduna, Bilbao, Spanien. |
|||||||||
Byggenr: |
209. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
9/8-1967. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
134,27 m. |
Brt: |
4.366. |
Hovedmaskine: |
1 stk. Sulzer/Bilbao type 6RD76. |
|||||||
Bredde: |
17,20 m. |
Nrt: |
2.261. |
HK: |
9.462 bhk. |
KW: |
7.061. |
|||||
Dybgang: |
7,11 m. |
Tdw: |
5.123. |
Fart i knob: |
20,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1972 – 1974. |
Ex. Navne: |
”Plencia”. |
|||||||
Leveret: |
1/2-1968. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1974. |
|
||||||||
Rederi: Rederiet Ocean A/S, J.
Lauritzen, København
IMO-nummer: 6724555. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1968: |
Leveret 1/2 til Naviera vizcayna S.A., Bilbao under navnet ”Plencia”. |
|||||||||||
1972: |
Solgt 27/9 til Rederiet Ocean A/S, København. Omdøbt til ”Iberian Reefer”. Hjemhavn Esbjerg. |
|||||||||||
1974: |
Solgt 21/6 til Scout Shipping Co Inc, Monrovia. Hjemhavn Monrovia. Korr. reder: J. Lauritzen. |
|||||||||||
1979: |
Solgt til National
Justice Compania Naviera S.A. Korr. reder: Comninos Bros Shipping Co
S.A., Piræus. Omdøbt til “Ikarian Reefer” Hjemhavn Piræus. |
|||||||||||
1985: |
Ramt af brand 12/4 på position 07,38 N, 13,08 W ca. 50 nautiske mil syd for Freetown under rejse fra Rostock til Abidjan. Efter brandbekæmpelse opankret afventende hjælp. Senere erklæret uegnet til genopbygning og slæbt til Spanien for ophugning. |
|||||||||||
1985: |
Slettet af skibsregistret 11/10. |
"Plencia" på vej gennem Kielerkanalen 1969 Foto: Hans-Wilhelm Delfs. |
"Iberian Reefer" i britisk havn 1974 Foto: Ray Perry. |
"Iberian Reefer" i Auckland 1974 Foto: Chris Howell. |
"Iberian Reefer" i britisk havn 1975 Foto: Ray Perry. |
"Iberian Reefer" i Bluff, New Zealand Foto: M. Downes. Fra Chris Howell´s arkiv. |
"Ikarian Reefer" i Fremantle /3-1980 Foto: John Kent. |