M/S. |
”Helga Dan” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OXYT. |
|||||||
Byggeår: |
1947. |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
659. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
21/10-1943. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
131,96 m. |
Brt: |
4.467. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 774-VTF-140. |
|||||||
Bredde: |
16,16 m. |
Nrt: |
2.378. |
HK: |
7.300 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
7,83 . |
Tdw: |
6.474. |
Fart i knob: |
16,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1946 – 1950. |
Ex. Navne: |
”Frankenland”. |
|||||||
Leveret: |
24/9-1947. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1950. |
|
||||||||
Rederi: Rederiet Ocean A/S, J.
Lauritzen, København
IMO-nummer: 5234292. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1943: |
Søsat 21/10 under navnet ”Frankenland” for Hamburg-Amerika Linien, Hamburg. Oplagt ufærdiggjort. |
|||||||||||
1945: |
Opbragt /5 af De Allierede Styrker. |
|||||||||||
1945: |
Tildelt Danmark 12/7. |
|||||||||||
1946: |
Solgt 20/5 til Rederiet Ocean A/S, København. Omdøbt til ”Helga Dan” af Esbjerg. |
|||||||||||
1947: |
Omdøbt 19/9 til ”Gladys Dan” af Esbjerg. |
|||||||||||
1950: |
Solgt 15/8 til Polskie Linie Oceaniczne, Gdynia. Omdøbt til ”Mickiewicz”. |
|||||||||||
1977: |
Solgt 17/9 til
Republic of North Korea, Pyongyang. Omdøbt til “Chon Jin”. |
|||||||||||
1986: |
Afsejlede fra Singapore 28/4, som sidste kendte sejlads. Slettet fra registret som muligvis ikke eksisterende. |
"Gladys Dan" Foto: Arkivbillede. |
"Gladys Dan" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Mickiewicz" Foto: Fra Chris Howell´s arkiv. |
"Chon Jin" i Singapore /2-1982 Foto: Malcolm Granfield. |