M/S.

”Helga Dan”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OXYT.

Byggeår:

1947.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

659.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

21/10-1943.

Antal  reefers:

 

Længde:

131,96 m.

Brt:

4.467.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 774-VTF-140.

Bredde:

16,16 m.

Nrt:

2.378.

HK:

7.300 ihk.

KW:

 

Dybgang:

7,83 .

Tdw:

6.474.

Fart i knob:

16,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1946 – 1950.

Ex. Navne:

Frankenland”.

Leveret:

24/9-1947.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1950.

 

Rederi: Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København                                                   IMO-nummer: 5234292.

Skibets videre historie:

1943:

Søsat 21/10 under navnet ”Frankenland” for Hamburg-Amerika Linien, Hamburg. Oplagt ufærdiggjort.

1945:

Opbragt /5 af  De Allierede Styrker.

1945:

Tildelt Danmark 12/7.

1946:

Solgt 20/5 til Rederiet Ocean A/S, København. Omdøbt til ”Helga Dan” af Esbjerg.

1947:

Omdøbt 19/9 til ”Gladys Dan” af Esbjerg.

1950:

Solgt 15/8 til Polskie Linie Oceaniczne, Gdynia. Omdøbt til ”Mickiewicz”.

1977:

Solgt 17/9 til Republic of North Korea, Pyongyang. Omdøbt til “Chon Jin”.

1986:

Afsejlede fra Singapore 28/4, som sidste kendte sejlads. Slettet fra registret som muligvis ikke eksisterende.

 


"Gladys Dan"
Foto: Arkivbillede.

"Gladys Dan"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Mickiewicz"
Foto: Fra Chris Howells arkiv.

"Chon Jin" i Singapore /2-1982
Foto: Malcolm Granfield.

Tilbage til J. Lauritzen.