S/S. |
”Helga” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
HKHJ/OXCH. |
|||||||
Byggeår: |
1933. |
Byggested: |
Helsingør Jernskibs-og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
210. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
21/12-1932. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
78,70 m. |
Brt: |
1.370. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 4 cyl Compound + udstødsturbine |
|||||||
Bredde: |
12,04 m. |
Nrt: |
769. |
HK: |
1.140 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,72 m. |
Tdw: |
2.200. |
Fart i knob: |
12,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1933 – 1934. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
10/2-1933. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1934. |
|
||||||||
Rederi: Dampskibsselskabet
Vesterhavet, J. Lauritzen, København.
IMO-nummer: |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1934: |
Solgt 13/11 til Compagnie Generale d’armements Maritimes, Paris. Omdøbt til ”Caravelle”. |
|||||||||||
1938: |
Solgt til Dampskibsselskabet Vesterhavet, København. Omdøbt til ”Maria” af Esbjerg. Kaldesignal OYYL. |
|||||||||||
1940: |
Ankom 10/4 til Perhambuco, Brasilien. Siden forsejlet til New York, hvor skibet blev lagt op. |
|||||||||||
1941: |
Overtaget 2/8 af US Maritime Commission. Omdøbt til ”Uranus” af Panama. |
|||||||||||
1941: |
Erhverve af US Nany og doksat hos Robin Drydock Co, Brooklyn for ombygning til militært depotskib. Blev senere tildelt skrognummer AF-14. |
|||||||||||
1941: |
Afsejlede fra Norfolk, Virginia via Halifax og Nova Scotia ankom skibet til Island, hvor det fungerede som flydende lager for de amerikanske styrker i Island. Skibet forblev i denne funktion indtil sommeren 1943. |
|||||||||||
1943: |
Grundstødte 10/4 nær Akureyri. Senere bjærget om midlertidig istandsat, senere igen afsejlet mod amerikansk farvand. |
|||||||||||
1943: |
Ankom 20/12 til Norfolk, Virginia efter istandsættelse. Tilsluttede sig derefter en konvoj, som havde kurs mod Stillehavet. |
|||||||||||
1944 |
Passerede Panamakanalen 1/1 medkurs mod Pearl Harbour. Ankom til Oahu 23/1. |
|||||||||||
1944: |
Overført til Rederiet Ocean A/S, København, men stadig i fart under navnet ”Uranus”. Skibet var beskæftiget i Stillehavsfart med udgangspunkt i San Fransisco. |
|||||||||||
1946: |
Omdøbt til ”Maria Dan” 15/3. |
|||||||||||
1946: |
Returneret til Rederiet Ocean A/S. Ombygget således, at der blev gjort plads til 12 kadetter, siden anvendt som skoleskib. |
|||||||||||
1959: |
Ombygget til almindeligt lasskib igen. |
|||||||||||
1959: |
Solgt 17/11 til Chr. M. Salis & Co., Piræus, Grækenland. Omdøbt til ”Michael” |
|||||||||||
1968: |
12/10 udbrød der brand i maskinrummet mens skibet lå i Rijeka. Sunket, men hævet efterfølgende dag for besigtigelse af skaderne. Erklæret CTL og solgt for ophugning. |
|||||||||||
1968: |
Ankom 20/11 til Sveti Kajo for ophugning. |
"Maria Dan" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Maria Dan" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |