S/S.

”Helga”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

HKHJ/OXCH.

Byggeår:

1933.

Byggested:

Helsingør Jernskibs-og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

210.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

21/12-1932.

Antal  reefers:

 

Længde:

78,70 m.

Brt:

1.370.

Hovedmaskine:

1 stk. 4 cyl Compound  + udstødsturbine

Bredde:

12,04 m.

Nrt:

769.

HK:

1.140 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,72 m.

Tdw:

2.200.

Fart i knob:

12,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1933 – 1934.

Ex. Navne:

 

Leveret:

10/2-1933.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1934.

 

Rederi: Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København.                     IMO-nummer:

Skibets videre historie:

1934:

Solgt 13/11 til Compagnie Generale d’armements Maritimes, Paris. Omdøbt til ”Caravelle”.

1938:

Solgt til Dampskibsselskabet Vesterhavet, København. Omdøbt til ”Maria” af Esbjerg. Kaldesignal OYYL.

1940:

Ankom 10/4 til Perhambuco, Brasilien. Siden forsejlet til New York, hvor skibet blev lagt op.

1941:

Overtaget 2/8 af US Maritime Commission. Omdøbt til ”Uranus” af Panama.

1941:

Erhverve af US Nany og doksat hos Robin Drydock Co, Brooklyn for ombygning til militært depotskib. Blev senere tildelt skrognummer AF-14.

1941:

Afsejlede fra Norfolk, Virginia via Halifax og Nova Scotia ankom skibet til Island, hvor det fungerede som flydende lager for de amerikanske styrker i Island. Skibet forblev i denne funktion indtil sommeren 1943.

1943:

Grundstødte 10/4 nær Akureyri. Senere bjærget om midlertidig istandsat, senere igen afsejlet mod amerikansk farvand.

1943:

Ankom 20/12 til Norfolk, Virginia efter istandsættelse. Tilsluttede sig derefter en konvoj, som havde kurs mod Stillehavet.

1944

Passerede Panamakanalen 1/1 medkurs mod Pearl Harbour. Ankom til Oahu 23/1.

1944:

Overført til Rederiet Ocean A/S, København, men stadig i fart under navnet ”Uranus”. Skibet var beskæftiget i Stillehavsfart med udgangspunkt i San Fransisco.

1946:

Omdøbt til ”Maria Dan” 15/3.

1946:

Returneret til Rederiet Ocean A/S. Ombygget således, at der blev gjort plads til 12 kadetter, siden anvendt som skoleskib.

1959:

Ombygget til almindeligt lasskib igen.

1959:

Solgt 17/11 til Chr. M. Salis & Co., Piræus, Grækenland. Omdøbt til ”Michael”

1968:

12/10 udbrød der brand i maskinrummet mens skibet lå i Rijeka. Sunket, men hævet efterfølgende dag for besigtigelse af skaderne. Erklæret CTL og solgt for ophugning.

1968:

Ankom 20/11 til Sveti Kajo for ophugning.

 


"Maria Dan"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til J. Lauritzen.