S/S.

”Helene”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

NDST.

Byggeår:

1920.

Byggested:

Lloyd Royal Belge,Whiteinch, England.

Byggenr:

14.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

5/3-1920.

Antal  reefers:

 

Længde:

73,10 m.

Brt:

1.199.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 gangs dampmaskine McKie & Baxter, Glasgow.

Bredde:

10,85 m.

Nrt:

726.

HK:

550 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,5 m.

Tdw:

1.841.

Fart i knob:

 8,5.

Prøvetur:

9/4-1920.

Periode i fart:

1922 – 1929.

Ex. Navne:

 

Leveret:

9/4-1920.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Forlist:

1929.

 

Rederi: Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København                            IMO-nummer: 5605110.

Skibets videre historie:

1920:

Oprindelig bestilt af Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København. Navnet ”Ester” var tiltænkt nybygningen. Krigskontrollen mente imidlertid, at skibet skulle navngives ”War Lea”.

1920:

Efter prøvesejlads 9/4, blev skibet overtaget af Societé Anon Lloyd Royal Belge, Antwerpen, Belgien under navnet ”Dalmatier”.

1922:

Solgt 11/7 til Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København. Omdøbt til ”Helene”

1929:

Skibet fik manøvre problemer under en orkan 5/12 på position 6,50´W.

1929:

Efter at have drevet rundt, blev skibet taget på slæb af ”Iroise” – kurs Brest

1929:

Slæbetrossen sprang 7/12 og skibet drev for vinden igen,

1929:

Drev på grund 9/12 på Raz de Seine og blev slået til vrag. To besætningsmedlemmer blev meldt savnet, resten blev samlet op af ”Iroise” og senere landsat i Brest. Skibet var under rejse mellem Gävle og Barcelona en last bestående af savet tømmer.

 


"Helene" har netop passeret Cliton Suspension broen på vej mod Bristol
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til J. Lauritzen.