S/S. |
”Helene” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
NDST. |
|||||||
Byggeår: |
1920. |
Byggested: |
Lloyd Royal Belge,Whiteinch, England. |
|||||||||
Byggenr: |
14. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
5/3-1920. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
73,10 m. |
Brt: |
1.199. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 gangs dampmaskine McKie & Baxter, Glasgow. |
|||||||
Bredde: |
10,85 m. |
Nrt: |
726. |
HK: |
550 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,5 m. |
Tdw: |
1.841. |
Fart i knob: |
|
|||||||
Prøvetur: |
9/4-1920. |
Periode i fart: |
1922 – 1929. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
9/4-1920. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Forlist: |
1929. |
|
||||||||
Rederi: Dampskibsselskabet
Vesterhavet, J. Lauritzen, København
IMO-nummer: |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1920: |
Oprindelig bestilt af Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København. Navnet ”Ester” var tiltænkt nybygningen. Krigskontrollen mente imidlertid, at skibet skulle navngives ”War Lea”. |
|||||||||||
1920: |
Efter prøvesejlads 9/4, blev skibet overtaget af Societé Anon Lloyd Royal Belge, Antwerpen, Belgien under navnet ”Dalmatier”. |
|||||||||||
1922: |
Solgt 11/7 til Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København. Omdøbt til ”Helene” |
|||||||||||
1929: |
Skibet fik manøvre problemer under en orkan 5/12 på position 6,50´W. |
|||||||||||
1929: |
Efter at have drevet rundt, blev skibet taget på slæb af ”Iroise” – kurs Brest |
|||||||||||
1929: |
Slæbetrossen sprang 7/12 og skibet drev for vinden igen, |
|||||||||||
1929: |
Drev på grund 9/12 på Raz de Seine og blev slået til vrag. To besætningsmedlemmer blev meldt savnet, resten blev samlet op af ”Iroise” og senere landsat i Brest. Skibet var under rejse mellem Gävle og Barcelona en last bestående af savet tømmer. |
"Helene" har netop passeret Cliton Suspension broen på vej mod Bristol Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Helene" Foto: Widar Krogstad´s arkiv |