M/S. |
”Hanna Dan” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OUSQ. |
|||||||
Byggeår: |
1956. |
Byggested: |
Svendborg Skibsværft A/S, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
78. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
22/9-1956. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
|
Brt: |
953. |
Hovedmaskine: |
1 stk.
B&W/Alpha type 477VO |
|||||||
Bredde: |
|
Nrt: |
518. |
HK: |
840 bhk. |
KW: |
618. |
|||||
Dybgang: |
|
Tdw: |
900. |
Fart i knob: |
11,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1956 – 1962. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
28/11-1956. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1962. |
|
||||||||
Rederi: Rederiet Ocean A/S, J.
Lauritzen, København
IMO-nummer:
5163027. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1957: |
Fra /6, 953 Brt. 518 Nrt. |
|||||||||||
1962:
1968:
1971: |
Solgt 27/11 til Finska
Ångfartyg A/B, FÅA, Helsingfors. Omdøbt til ”Iris”. Solgt 21/11 til A/B Borgå
Sjötransport O/Y, Borgå. Omdøbt til ”Svansund”. Solgt 9/6 til Chr. M. Sarlis & Co, Piræus. Omdøbt til ”Pella”. |
|||||||||||
1980: |
Solgt til Al-Farooq
Shipping Lines Inc, Dacca, Bangla Desh. Omdøbt til “Farooq”. |
|||||||||||
1981: |
Omdøbt til “Christia”. |
|||||||||||
1982: |
Grundstødt på rev 14/10 ca. 40 sømil fra Jakarta, Indonesien. Skibet blev skadet og senere erklæret uegnet til genopbygning. Var på rejse fra Jakarta til Chittagong, da skibet grundstødte. |
"Hanna Dan" i Bristol Foto: Ray Perry. |
"Hanna Dan" på River Avon Foto: Ray Perry. |
"Hanna Dan" i Bristol Foto: Ray Perry. |
"Hanna Dan" på vej gennem Kielerkanalen 1959 Foto: Lutz Worch. |
"Hanna Dan" i Y bassinet i Bristol 1961 Foto: Ray Perry. |
"Hanna Dan" & "Rimja Dan" i Bristol 12/10-1961 Foto: Ray Perry. |
"Hanna Dan" laster koks til Aarhus i Bristol 16/10-1961 Foto: Ray Perry. |
"Hanna Dan" passerer "Rimja Dan" i Bristol havn Foto: Ray Perry. |
"Hanna Dan" passerer under pontonbroen, River Avon 1961 Foto: Ray Perry. |
"Hanna Dan" landsat på Nordhavnsværftet, København 24/7-1962 Foto: Svend Raether. |