M/S.

”Greta Dan”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OYIQ.

Byggeår:

1952.

Byggested:

Aalborg Værft A/S, Danmark.

Byggenr:

92.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

26/9-1951.

Antal  reefers:

 

Længde:

115,00 m.

Brt:

4.687.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 862-VTF-115.

Bredde:

15,85 m.

Nrt:

2.612.

HK:

4.400 bhk.

KW:

3.240.

Dybgang:

5,5 m.

Tdw:

6.100.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1952 – 1963.

Ex. Navne:

 

Leveret:

7/4-1952.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1963.

 

Rederi: Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København.                                                  IMO-nummer: 5421819.

Skibets videre historie:

1963:

Solgt 30/7 til Olau Line A/S, Hellerup. Omdøbt til ”Olau Gorm”.

1970:

Solgt 14/7 til Compania Maritima Anthousa S.A., Panama. Omdøbt til “Santa Evdokia”.

1973:

Omdøbt til “Athalnikolas”.

1974:

Solgt til Fast Skipper Compania Nav. S.A., Panama. Korr. reder: Kimon Anthanassiades, Piræus. Omdøbt til ”Ayios Nikolas”.

1976:

Omdøbt til ”Fast Breeze”.

1978:

Grundstødt 13/7 på position 17,11 N, 41;46 Ø i Rødehavet under rejse fra Piræus til Gizan.

1978:

Trukket fri af grunden, og fortsat på rejsen. Senere erklæret uegnet til genopbygning. Solgt til Echardt Marine som opkøber for pakistanske ophuggere.

1978:

Ankom 27/9 til Karachi for ophugning.

1979:

Overført til tysk register v/  Eckhardt  Marine Co.

1979:

Ophugning påbegyndt 18/1 hos Mercantine Trading Co Ltd.



"Greta Dan" losser fosfat fra Tampa i Portishead
Foto: Ray Perry.

"Greta Dan" i Bristol 11/2-1962
Foto: Ray Perry.

"Greta Dan" i Bristol 3/8-1963
Bemærk det manglende navn, da skibet netop er blevet overtaget af Olau Line.
Foto: Ray Perry.

"Olau Gorm" nær Algonac 29/10-1963
Foto: Fred Miller.

Tilbage til J. Lauritzen.