M/S.

”Dan Baron”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OXPI.

Byggeår:

1958.

Byggested:

Chantiers Reunis Loire Normandie, Grand-Quvilly, Frankrig.

Byggenr:

R308.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

23/11-1957.

Antal  reefers:

 

Længde:

136,56 m.

Brt:

8.046.

Hovedmaskine:

2 stk. Deutz type RBV8M366 gearet til en propel.

Bredde:

23,93 m.

Nrt:

4.111.

HK:

4.000 bhk.

KW:

 

Dybgang:

9.91 m.

Tdw:

8.717.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1980 - 1981

Ex. Navne:

 

Leveret:

/3-1958.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1981.

 

Rederi: J.L. Offshore Drilling A/S, København                                                               IMO-nummer: 5277086.

Skibets videre historie:

1958:

Afleveret til Societe Anonyme Louis Dreyfus & Cie, Dunkirk under navnet ”Philippe L.D.”

1974:

Solgt til Salvesen Offshore Holding Ltd, London. Omdøbt til ”Soutra” af London.

1976:

Omdøbt til ”Gullane” af Leith.

1976:

Overført til Salvesen Offshore Drilling Ltd, London. Omdøbt til ”Dalkieth”. Ombygget til boreskib hos North East Coast Shiprepairs, Middle Dock, South Shields. Nye hovedmotorer installeret bestående af: 4 stk. GM EMD16-645EB på i alt 6.565 KW. Diesel elektrisk drift. 9 knob servicefart.

1976:

Omdøbt 22/10 til ”Wingate”.

1978:

Omdøbt 22/8 til ”Dalkeith”.

1980:

Solgt 22/1 til J. L. Offshore Drilling A/S, København. Omdøbt til ”Dan Baron”.

1980:

/7 7.950 brt., 4.001 nrt.. Ejerskabet ændre til JL Offshore Drilling A/S, København.

1981:

Solgt 13/7 til Odin shipping Ltd, Hamilton, Bermuda. Hjemhavn Nassau.

1987:

Solgt 9/12 til Viking Offshore Consult A/S, Oslo, Norge. Omdøbt til ”Viking Explorer” af Oslo.

1988:

Sank 7/9 efter en gaseksplosion på et oliefelt i Makassarstrædet, Indonesien. Alle ombordværende blev reddet.

 


"Dan Baron"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til J. Lauritzen.