S/S.

”Betty”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

NJKH/OZWE.

Byggeår:

1931.

Byggested:

A/S Nakskov Skibsværft, Nakskov, Danmark.

Byggenr:

46.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

21/3-1931.

Antal  reefers:

 

Længde:

77,50 m.

Brt:

1.567.

Hovedmaskine:

1 stk. 4 cyl dampmaskine A. Borsig, Berlin-Tegel.

Bredde:

12,00 m.

Nrt:

9,35.

HK:

780 ihk,

KW:

 

Dybgang:

4,5 m.

Tdw:

2.585.

Fart i knob:

9,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1931 – 1940.

Ex. Navne:

 

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

5/5-1931.

Salgsår:

 

 

Rederi: Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København                            IMO-nummer: 5607502.

Skibets videre historie:

1932:

Udstyret med kølemaskiner /8 således, at der kunne medtages bl.a. frugt.

1937:
1938:

Omdøbt til ”Betta” 20/11.
Kølemaskiner afmonteret /9.

1940:

Lå 9/4 i Dakar. Senere overtaget af Den Franske Regering og registreret under fransk flag. Omdøbt til ”Saint Albert”. Korr. Reder: Chargeurs Reunis, Le Havre.

1942:

Beslaglagt af tyskerne, mens skibet lå i Marseiles. Overført til tysk register.

1943:

Strandet 11/9 ud for Valencia under anløb af havnen, da skibet under rejse fra Sete i ballast. Erklæret totalforlis.

1944:

Slettet fra skibsregistret 11/9.

1946:

Bjergning af vraget endelig opgivet og tilbageværende dele solgt til ophugning lokalt.

 


"Betty" på vej mod Bristol
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til J. Lauritzen.