S/S. |
”Betty” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
NJKH/OZWE. |
|||||||
Byggeår: |
1931. |
Byggested: |
A/S Nakskov Skibsværft, Nakskov, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
46. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
21/3-1931. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
77,50 m. |
Brt: |
1.567. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 4 cyl dampmaskine A. Borsig, Berlin-Tegel. |
|||||||
Bredde: |
12,00 m. |
Nrt: |
9,35. |
HK: |
780 ihk, |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,5 m. |
Tdw: |
2.585. |
Fart i knob: |
9,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1931 – 1940. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
5/5-1931. |
Salgsår: |
|
|
||||||||
Rederi: Dampskibsselskabet
Vesterhavet, J. Lauritzen, København
IMO-nummer: |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1932: |
Udstyret med kølemaskiner /8 således, at der kunne medtages bl.a. frugt. |
|||||||||||
1937: |
Omdøbt til ”Betta” 20/11. |
|||||||||||
1940: |
Lå 9/4 i Dakar. Senere overtaget af Den Franske Regering og registreret under fransk flag. Omdøbt til ”Saint Albert”. Korr. Reder: Chargeurs Reunis, Le Havre. |
|||||||||||
1942: |
Beslaglagt af tyskerne, mens skibet lå i Marseiles. Overført til tysk register. |
|||||||||||
1943: |
Strandet 11/9 ud for Valencia under anløb af havnen, da skibet under rejse fra Sete i ballast. Erklæret totalforlis. |
|||||||||||
1944: |
Slettet fra skibsregistret 11/9. |
|||||||||||
1946: |
Bjergning af vraget endelig opgivet og tilbageværende dele solgt til ophugning lokalt. |
"Betty" på vej mod Bristol Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |