M/S.

”Bella Dan”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OXEN.

Byggeår:

1950.

Byggested:

Aalborg Værft A/S, Aalborg, Danmark

Byggenr:

77.

Besætning:

 

Køl lagt:

15/3-1950.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

113,83 m.

Brt:

4.876.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W type: 750-VF-90.

Bredde:

15,85 m.

Nrt:

2.774.

HK:

5.600 ihk.

KW:

 

Dybgang:

9,20 m.

Tdw:

6.110.

Fart i knob:

15,0

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1950 – 1966.

Ex. Navne:

 

Leveret:

26/9-1950.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1966.

 

Rederi: Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København                                                   IMO-nummer: 5039800.

Skibets videre historie:

1966:

Solgt 2/5 til Kerkites Compania Maritima S.A., Panama. Korr. reder: K & M Shipbrokers Ltd., London. Omdøbt til “Capetan Costas Panou”

1971:

Oplagt i Piræus 21/4.

1973:

Atter I fart. Korr. reder: “C” Ventures Inc., New York. Omdøbt til “Capetan Costas Panau”.

1974:

Solgt til Luen Fat Shiping Co., S.a., Panama, Indian Overseas Bank, Hongkong. Omdøbt til “Coast Wahlam”.

1974:

Solgt til Supreme Interocean Lines S.A., Hongkong, Torvan Shipping Ltd., hongkong. Omdøbt til “Sati Rani”.

1977:

Omdøbt til “Tandhan”.

1977:

Ankom 23/8 til Kaohsiung for ophugning hos Nan Feng Steel Enterprise Co., Ltd.

1977:

Ophugning tilendebragt 29/9.

 


"Bella Dan" i New York engang i 50érne - måske på jomfruturen.
Foto: Keith Wood. Fra Chris Howells arkiv.

"Bella Dan" passerer Portishead indgående Avonmouth 21/2-1966
Foto: Malcolm Granfield.

"Capetan Costas Panau" på Delaware River, USA 3/8-1969
Foto: SwissShips / Markus Berger arkiv.

"Sati Rani" New Waterway, Rozenburg, Rotterdam ca. 1975
Foto: Mike Griffiths.

"Sati Rani"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til J. Lauritzen.