M/S.

Bamsa Dan”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OXYL.

Byggeår:

173.

Byggested:

Aalborg Værft A/S, Danmark

Byggenr:

199.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

7/5-1973.

Antal  reefers:

 

Længde:

135,09 m.

Brt:

4.999.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 12U50HU.

Bredde:

18,15 m.

Nrt:

2.818.

HK:

8.160 bhk.

KW:

6.006..

Dybgang:

7,47 m.

Tdw:

7.500.

Fart i knob:

17,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1973 – 1992.

Ex. Navne:

 

Leveret:

25/9-1973.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1992.

 

Rederi: Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København                                                   IMO-nummer: 7319228.

Skibets videre historie:

1973:

Bamsa Dan” blev bygget med henblik på 10 års bareboatcharter til Kongelige Grønlandske Handel (KGH). Fart Grønland – Danmark.

1976:

Rederiet ændrer navn 18/2 til J. Lauritzen A/S, København.

1983:

Bareboatchartren forlænget med yderligere 10 år /1.

1983:

Omdøbt til ”Nivi Ittuk”. Hjemhavn Aalborg.

1989:

Ombygget /1 hos Danyard, Frederikshavn. Udstyret med bl.a. containerkran.

1992:

Solgt 3/6 til Grønlands Handel, Aalborg.

1992:

Solgt 18/12 til Royal Artic Line A/S, Nuuk. Omdøbt til “Tinka Arctica”.

1995:

Oplagt i Aalborg /5.

1996:

Solgt 11/1 til Empresa de Navegacao Madeirense LDA, Funchal, Madeira, Portugal. Omdøbt til ”Pico Castello”.

1996:

Ankom 22/1 til Lissabon fra Aalborg.

1997:

Ankom 12/4 til Western Ship Repair, Klaipeda for ombygning til containerskib.

1997:

Afsejlede fra Klaipeda 22/5.

1998:

Ankom 16/3 til Lissabon. Oplagt pga. motorproblemer.

2002:

Ankom 9/7 til Aliaga, Tyrkiet for ophugning hos Demtas Gemi Sokum A.S.

 


"Bamsa Dan" med KGH skorstenslogo
Foto: Arkivbillede.

 

Tilbage til J. Lauritzen.