M/S.

Arabian Reefer”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OZCH.

Byggeår:

1936.

Byggested:

Odense Staalskibsværft, Danmark.

Byggenr:

62.

Besætning:

 

Køl lagt:

14/4-1936.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

1/8-1936.

Antal  reefers:

 

Længde:

110,22 m.

Brt:

3.159.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 1050-VF-90.

Bredde:

14,82 m.

Nrt:

1.819.

HK:

3.500 bhk.

KW:

2.575.

Dybgang:

8,50 m.

Tdw:

3.235.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1937 – 1961.

Ex. Navne:

Francine”

Leveret:

27/10-1936.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1961.

 

Rederi: Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København                            IMO-nummer: 5036004.

Skibets videre historie:

1936:

Bestilt af Compagnie de Navigation de Transport S.A., Paris.

1936:

Pga. finansielle problemer, blev skibet overtaget af ejer selskabet Francine (Partnere: Dampskibsselskabet Svendborg og Dampskibsselskabet af 1912). Korr. reder. A.P. Møller, København.

1936:

Ankom på jomfruturen til København 17/11 under dansk flag.

1937:

Solgt 17/2 til Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København. Omdøbt til ”Arabian Reefer” Hjemhavn Esbjerg.

1937:

Overtaget i London 20/2. Omdøbt til ”Egyptian Reefer”.

1938:

Overført til rederiet Ocean A/S, København 12/2.

1940:

Lå under krigsudbruddet 9/4 i Santos, Brasilien, hvor skibet blev oplagt.

1941:

Forhandlinger om bareboat charter indledt med den brasilianske regering /8.

1942:

Beslaglagt af den brasilianske regering 26/2. Korr. reder. Lloyd Brazileiro. Omdøbt til ”Bauruloide”

1942:

D. 25/3 blev der underskrevet en kontrakt om salg af skibet med tilbagekøbs option efter krigen. Efter tre måneders fart som køleskib, brød skibets hovedmotor sammen. Oplagt urepareret resten af krigen.

1945:

Returneret 29/10 til J. Lauritzen. Midlertidig repareret og senere afsejlet mod Santos for at medtage en last bomuld til København.

1945:

Ankom 12/12 til København, efter at have tilbagelagt distancen fra Brasilien med en gennemsnitsfart på bare 7 knob.

1945:

Ankom 19/12 til Aalborg Værft for reparation.

1946:

Afsejlede fra Aalborg Værft 19/12. Ny tonnage: 3.169 Brt., 1.750 Nrt., 3.625 Tdw.

1961:

Solgt 15/3 til Taiyo Gyogyo K.K., Tokio. Omdøbt til ”Banshu Maru No 37”. Ombygget til fiske transportskib.

1965:

Solgt /1 til Daito Guorui K.K., Tokio.

1967:

Solgt /10 til Daito En-yo Gyogyo K.K., Tokio.

1968:

Rapporteret ophugget i Yokohama 21/8.

 


"Egyptian Reefer" med nationalitetsflag på skibssiden
Foto: Fra Morten Bjørndalens arkiv.

"Egyptian Reefer"
Foto: Arkivbillede.

"Egyptian Reefer" i San Fransisco 1952
Foto: Kell Schmidts arkiv.

 

Tilbage til J. Lauritzen.