M/S. |
”Arabian
Reefer” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OZCH. |
|||||||
Byggeår: |
1936. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
62. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
14/4-1936. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
1/8-1936. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
110,22 m. |
Brt: |
3.159. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 1050-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
14,82 m. |
Nrt: |
1.819. |
HK: |
3.500 bhk. |
KW: |
2.575. |
|||||
Dybgang: |
8,50 m. |
Tdw: |
3.235. |
Fart i knob: |
17,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1937 – 1961. |
Ex. Navne: |
”Francine” |
|||||||
Leveret: |
27/10-1936. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1961. |
|
||||||||
Rederi: Dampskibsselskabet
Vesterhavet, J. Lauritzen, København
IMO-nummer: 5036004. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1936: |
Bestilt af Compagnie de Navigation de Transport S.A., Paris. |
|||||||||||
1936: |
Pga. finansielle problemer, blev skibet overtaget af ejer selskabet Francine (Partnere: Dampskibsselskabet Svendborg og Dampskibsselskabet af 1912). Korr. reder. A.P. Møller, København. |
|||||||||||
1936: |
Ankom på jomfruturen til København 17/11 under dansk flag. |
|||||||||||
1937: |
Solgt 17/2 til Dampskibsselskabet Vesterhavet, J. Lauritzen, København. Omdøbt til ”Arabian Reefer” Hjemhavn Esbjerg. |
|||||||||||
1937: |
Overtaget i London 20/2. Omdøbt til ”Egyptian Reefer”. |
|||||||||||
1938: |
Overført til rederiet Ocean A/S, København 12/2. |
|||||||||||
1940: |
Lå under krigsudbruddet 9/4 i Santos, Brasilien, hvor skibet blev oplagt. |
|||||||||||
1941: |
Forhandlinger om bareboat charter indledt med den brasilianske regering /8. |
|||||||||||
1942: |
Beslaglagt af den brasilianske regering 26/2. Korr. reder. Lloyd Brazileiro. Omdøbt til ”Bauruloide” |
|||||||||||
1942: |
D. 25/3 blev der underskrevet en kontrakt om salg af skibet med tilbagekøbs option efter krigen. Efter tre måneders fart som køleskib, brød skibets hovedmotor sammen. Oplagt urepareret resten af krigen. |
|||||||||||
1945: |
Returneret 29/10 til J. Lauritzen. Midlertidig repareret og senere afsejlet mod Santos for at medtage en last bomuld til København. |
|||||||||||
1945: |
Ankom 12/12 til København, efter at have tilbagelagt distancen fra Brasilien med en gennemsnitsfart på bare 7 knob. |
|||||||||||
1945: |
Ankom 19/12 til Aalborg Værft for reparation. |
|||||||||||
1946: |
Afsejlede fra Aalborg Værft 19/12. Ny tonnage: 3.169 Brt., 1.750 Nrt., 3.625 Tdw. |
|||||||||||
1961: |
Solgt 15/3 til Taiyo Gyogyo K.K., Tokio. Omdøbt til ”Banshu Maru No 37”. Ombygget til fiske transportskib. |
|||||||||||
1965: |
Solgt /1 til Daito Guorui K.K., Tokio. |
|||||||||||
1967: |
Solgt /10 til Daito En-yo Gyogyo K.K., Tokio. |
|||||||||||
1968: |
Rapporteret ophugget i Yokohama 21/8. |
"Egyptian Reefer" med nationalitetsflag på skibssiden Foto: Fra Morten Bjørndalens arkiv. |
"Egyptian Reefer" Foto: Arkivbillede. |
"Egyptian Reefer" i San Fransisco 1952 Foto: Kell Schmidts arkiv. |