M/S. |
”American Reefer” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OZAH. |
|||||||
Byggeår: |
1936. |
Byggested: |
A/S Nakskov Skibsværft,
Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
77. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
3/10-1936. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
107,9 m. |
Brt: |
2.308. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type
1050-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
15,0 m. |
Nrt: |
1.283. |
HK: |
3.680 bhk. |
KW: |
2.707. |
|||||
Dybgang: |
5,7 m. |
Tdw: |
2.602. |
Fart i knob: |
15,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1936 – 1941. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
26/11-1936. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1941. |
|
||||||||
Rederi: A/S Dampskibsselskabet
Vesterhavet, J. Lauritzen, København
IMO-nummer: 5296458. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1938: |
Overført til Rederiet
Ocean A/S, København 12/2. |
|||||||||||
1940: |
Ankom 12/4 til St.
Thomas, afventende situationen. Senere afsejlet til Buenos Aires for
oplægning. |
|||||||||||
1940: |
Hjemhavn ændret til
København fra 4/9. |
|||||||||||
1941: |
Kontrakt underskrevet i
Buenos Aires 29/12 ang. salg til Commision Administradora de la Flota
Mercante del Estado. Solgt med tilbagekøbs klausul til J. Lauritzen
efter krigen. |
|||||||||||
1942: |
Overtaget af de nye ejere
13/3. Omdøbt til ”Rio San Juan”. |
|||||||||||
1961: |
Overført til Empresa
Lineas Maritimas Argentinas S.A., Buenos Aires. |
|||||||||||
1978: |
Oplagt i Buenos Aires
12/12. |
|||||||||||
1988: |
Doneret til Ente Nacional
de Turismo med henblik på, at blive omdannet til museumsskib i Buenos
Aires. Projektet blev dog senere opgivet. |
|||||||||||
1991: |
Rapporteret solgt /7 for
ophugning i Buenos Aires. |
"American Reefer" Foto: Arkivbillede. |
"Rio San Juan" Foto: Dr. Benoit-Pollet. |