S/S.

”Tranquebar”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXKA.

Byggeår:

1945.

Byggested:

Bethlehem Fairfield Shipyard, Baltimore, USA.

Byggenr:

2480.

Besætning:

42.

Køl lagt:

21/4-1945. 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

31/5-1945. 

Antal  reefers:

 

Længde:

133,84 m.

Brt:

7.715.

Hovedmaskine:

1 stk. dampturbine.

Bredde:

18,93 m.

Nrt:

4.726.

HK:

6.000 bhk.

KW:

 

Dybgang:

8,72 m.

Tdw:

     10.550.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1947 - 1955.

Ex. Navne:

”Kings Point Victory”.

Leveret:

 27/6-1945.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1955.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.

Skibets videre historie:

1945:

Oprindeligt bygget til U.S. Maritime Commission, War Shipping Administration og navngivet "Kings Point Victory", hjemmehørende i Baltimore.

1947:

Solgt 30/5 til ØK og omdøbt til ”Tranquebar”. Skibet sejlede indledningsvis forsyninger fra USA til Danmark.

1954:

Indsat på Transpacific-ruten mellem vestkysten af USA og Japan, Hong Kong og Philippinerne. Denne rute blev dog senere samme år lukket indtil videre, som følge af utilfredsstillende økonomiske resultater.

1955:

Solgt til det hollandske rederi Verenigde Nederlandse Scheepvaart Mij. Omdøbt til "Maaskerk".

1966:
1969:

Solgt 7/6 til West Coast Shipping Co., Monrovia. Omdøbt til " Madonna".  
Solgt ? til Liberty Maritime Corp. Monrovia. Navn uændret?

1970:

Solgt til Taiwan Shipbreakers. Ankom Kaohsiung 20/12 for ophugning.

 



"Tranquebar"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Tranquebar"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni