M/S. |
”Tongking” |
Hjemsted: |
København |
Kaldesignal: |
|
||||||||
Byggeår: |
1914 |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark |
||||||||||
Byggenr: |
295 |
Besætning: |
39 (10 passagerer) |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
124,97 m. |
Brt: |
5.259 |
Hovedmaskine: |
2 stk B&W
6250-X |
||||||||
Bredde: |
16,76 m,. |
Nrt: |
4.244 |
HK: |
3.100 ihk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
11,77 m. |
Tdw: |
9.021 |
Fart i knob: |
11,0 |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1914 - 1938 |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
7/10-1914 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Forlist: |
1938. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1938: |
Kort efter skibet havde forladt Penang 2/4 udbrød
der brand i kopralasten. Skibet udbrændte totalt, blev forladt og drev
senere ind på kysten. |
||||||||||||
1938: |
Købt /6 af japanske bjærgere, der uden held forsøgte
at redde skibet. Bugseret til Japan og formodentlig ophugget, men
forblev dog i Lloyds register indtil efter 2. verdenskrig. |
"Tongking" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Tongking" i brand ud for Penang /4 1938 Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |
"Tongking" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |