M/S. |
”Taluei" |
Hjemsted: |
København |
Kaldesignal: |
|
||||||||
Byggeår: |
1944 |
Byggested: |
Harima Zosensho Kabushiki Kaisha, Harima, Japan |
||||||||||
Byggenr: |
|
Besætning: |
|
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
62,20 m. |
Brt: |
882 |
Hovedmaskine: |
|
||||||||
Bredde: |
9,45 m. |
Nrt: |
|
HK: |
430 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
|
Tdw: |
1.220 |
Fart i knob: |
7,0 |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1949 - 1951 |
Ex. Navne: |
” Ryuei Maru No. 2” |
||||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1951 |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1944: |
Oprindelig bygget som tankskib for japanske redere. |
||||||||||||
1949: |
Skibet var blevet konfiskeret af de britiske
myndigheder og 16/3 blevet købt af ØK for anvendelse af
Bangkok-kontoret. Det blev ombygget og sejlede under dansk flag med
hjemsted i København under sit nye navn "Taluei”. |
||||||||||||
1951: |
Skibet opererede i lokalfart indtil det blev solgt
d. 24/2 til John Manners & Co., Hong Kong. Omdøbt til ”Linda”
af Panama. |
||||||||||||
1952: |
Omdøbt til ”Isabel”. |
||||||||||||
1954: |
Solgt til Ets. Tan-pa & Fils, Saigon og ømdøbt
til “Angkor-Wat”. |
||||||||||||
1973: |
Skibet blev 25/4 svært beskadiget ved fjendtlig
aktion under sejlads ned ad Mekong-floden og er efterfølgende sunket. |
"Taluei" Foto: Poul Tingleff´s arkiv. |