M/S.

”Sumbawa”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

  OXNX.

Byggeår:

1977.

Byggested:

Mitsui Shipbuilding & Engine Co.Tamano, Japan.

Byggenr:

 

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

529.

Søsat:

21/1-1977. 

Antal  reefers:

 

Længde:

158,00 m.

Brt:

16.150

Hovedmaskine:

1 stk. Mitsui/ B&W  6K74EF.

Bredde:

24,78 m.

Nrt:

9.686

HK:

10.600 ihk-9.720 bhk.

KW:

 

Dybde:

14,00 m.

Tdw:

    23.700

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1977 - 1985.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/5-1977. 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1985.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7526900.

Skibets videre historie:

1977:














1982:

1983:
1985:
1998:
1999:
2001:
2008:

De to første Liner Replacement skibe blev bygget i Japan, mens de øvrige fem blev bygget på Nakskov Skibsværft.
Skibene var udstyret med brede regulære dobbeltluger for luge nr. 2, 3, 4 og 5. og havde et fleksibelt kranarrangement bestående af 2 enkelte og 2 dobbelte 16 tons kraner.
De to dobbeltkraner kunne hver løfte 32 tons og kunne for luge nr. 4 kombineres til at løfte ca. 60 tons.
Lastrum nr. 2 og 4 var indrettet med mellemdæk.
Lastrumskapaciteten var 30.560 m3
Container kapacitet: I lastrum: 306 stk. 20’ + 30 stk. 40’. På dæk: 404 stk. 20’
"Sumbawa" var det første Liner Replacent skib.. Skibet var med sin længde overalt på 158,0 m en smule kortere end søsterskibene fra Nakskov. Som log-carrier var tonnagen 24.633 tdw.
Lastet dybgang som stykgodsskib: 10,21 m. Som log-carrier: 10,59 m maksimalt.
Lastrumskapacitet: 555.304 kubikfod bale – 563.715 kubikfod gran i lastrum 2 & 4.
Skibet var udstyret med 5 luger og 6 stk. 15-tons kraner, hvor de fire ved luge nr. 4 kunne kombineres til et løft på 54 tons.
Hovedmotoren var en licensbygget 6-cylindret Mitsui/B&W enkeltvirkende turboladet omstyrbar 2-takts dieselmotor med motornummer 2096. Cylinderdiameter 740 mm. Slaglængde 1600 mm. Indiceret middeltryk 10.9 cm2.
Skibet blev indsat på Trans Pacific ruten, men samsejlede senere i en periode med Knutsen Line på Australien.
Dette år lastede "Sumbawa" 4 stk. forsyningsbåde i New Orleans som dækslast til Dubai (ØK-Bladet nr. 1 1983 - Foto "Dækslast").
Overført til Bahamas-flag under Forest Merchant Ltd., Nassau.
Solgt til Jugoslavien og omdøbt til "Kornat".
Solgt til Magnum Mar Inc., St. Vincent og omdøbt "Ornate".
Solgt igen, og fik nu navnet "Velasquez" med Ultra Ocean Shipping, St. Vincent som ejer.
Solgt til Bogazzi e Figli, St. Vincent uden navneændring.
Ophugget i Alang, Indien.

 

 


sumbawa_1977_04.jpg (38628 byte)
Skitse, der viser LR skibenes mange anvendelses muligheder
Fra: Poul Tingleffs arkiv.
sumbawa_1977_05.jpg (100029 byte)
"Sumbawa" søsættes 21/1-1977
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sumbawa_1977_06.jpg (135961 byte)
"Sumbawa" på prøvetur
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sumbawa_1977_07.jpg (131080 byte)
"Sumbawa" i Singapore på skibets jomfrutur
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Sumbawa"
Foto: Arkivbillede.

"Sumbawa"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Sumbawa"
Foto: Gert Pedersens arkiv.
sumbawa_1977_08.jpg (154620 byte)
"Sumbawa" i Hong Kong
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sumbawa_1977_10.jpg (109770 byte)
"Sumbawa" med dækslast
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sumbawa_1977_09.jpg (52432 byte)
"Sumbawa" i Fremantle 1982
Foto: Th. Sandbeck. Fra: Poul Tingleffs arkiv.
velasquez_1977_04.jpg (98399 byte)
"Velasquez" ankommer til Vigo 17/8-2005
Foto: Corrie Gilbert.
velasquez_1977_03.jpg (94677 byte)
"Velasquez" ankommer til Vigo 2005
Foto: Fernando Nantes.
velasquez_1977_01.jpg (79585 byte)
"Velasquez" i Rijeka 2/3-2006
Foto: Davor Paoletti.
velasquez_1977_02.jpg (71207 byte)
"Velasquez" i Rijeka 2/3-2006
Foto: Davor Paoletti.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni