S/S.

”St. Thomas”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

  OXJA.

Byggeår:

1944.

Byggested:

Houston Shipbuilding Corporation, Houston, Texas, USA.

Byggenr:

 

Besætning:

37.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

128,63 m.

Brt:

7.192.

Hovedmaskine:

1 stk. oliefyret 3-gangs stempeldampmaskine.

Bredde:

17,37 m.

Nrt:

5.184.

HK:

3.000 ihk.

KW:

 

Dybgang:

11,58 m.

Tdw:

    10.900.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1947 - 1951.

Ex. Navne:

"Charles J. Finger".

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1951.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5014783.

Skibets videre historie:

1945:

Afleveret til US Maritime Commission, War Shipping Administration, under navnet "Charles J. Finger" af Houston.

1947:

Solgt  d.22/4 til ØK. Omdøbt til ”St. Thomas”.  Skibet gennemførte i lighed med sine to søsterskibe en række rejser med kul fra USA til Danmark, hvorefter det også overførtes til Indien-ruten.

1951:

Solgt d. 6/9 til Aragon Compania Naviera, Panama, kom under Panama-flag og blev omdøbt til "Cavostaras".

1953:

Solgt til Compania Europa Comercial y Maritima, Panama og omdøbt til " Despina".

1959:

Overført til græsk flag og omdøbt til "Amfithea" af Chios.

1963:

Solgt /5 til Chowgulf Steamships Private Ltd., Bombay og omdøbt til "Maratha Explorer".

1966:

Solgt til Pent-Ocean Steamships Private Ltd., Bombay og omdøbt til "Samudra Vijay".

1970:

Solgt /9 til Indian Metal Traders, Bombay for ophugning. 



"St. Thomas"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Amfithea" i Liverpool
Foto: Chris Howells arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni