S/S.

”St. Domingo”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NQRJ.

Byggeår:

1897.

Byggested:

Barclay, Curle & Co., Glasgow, Skotland.

Byggenr:

0408.

Besætning:

53.

Køl lagt:

 

Antal passagerer:

205.

Søsat:

20/1-1897.

Antal  reefers:

 

Længde:

116,92 m.

Brt:

4.239.

Hovedmaskine:

1 stk. dampmaskine

Bredde:

14,11 m.

Nrt:

2.722.

HK:

2.300.

KW:

 

Dybgang:

6,89 m.

Tdw:

5.400.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1905 – 1908.

Ex. Navne:

”Raglan Castle”.

Leveret:

/3-1897.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1908.

 

Rederi:  A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                   IMO-nummer: 1108187.

Skibets videre historie:

1897:

Skibet blev oprindeligt bygget til Union Castle Mail Steam Ship Co., London under navnet ”Raglan Castle”.

1905:

Solgt til den russiske flåde med henblik på tjeneste som depotskib, men kort efter solgt til Vestindisk Kompagni. Ved sammenlægningen gik det 25/2 over til ØK og blev omdøbt til ”St. Domingo”.

1908:

Solgt til byggeværftet som en del af udbetalingen på en nybygning. Omdøbt til ”Raglan Castle”.

1910:

Solgt til William & John Donaldson, Glasgow.

1912:

Solgt til Dominian Whaling Co., Sandefjord, Norge. Omdøbt til ”Pythia”

1929:

Kæntret 18/4 i havnen i Sandefjord under udrustning til hvalfanger ekspedition.

1929:

Solgt 30/5 til Framnæs Mek. Verksted, Sandefjord, og derefter hævet og repareret.

1929:

Solgt til Thor Dahl, Sandefjord.

1931:

Oplagt i Tønsberg.

1933:

Solgt til Hvalfanger Aktieselskabet Africa, Sandefjord. Omdøbt til ”Ready”.

1934:

Solgt til ophugning i England.

 


"Pythia" - ex: "St. Domingo"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni