S/S. |
”St. Domingo” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NQRJ. |
|||||||
Byggeår: |
1897. |
Byggested: |
Barclay, Curle &
Co., Glasgow, Skotland. |
|||||||||
Byggenr: |
0408. |
Besætning: |
53. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal passagerer: |
205. |
|||||||||
Søsat: |
20/1-1897. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
116,92 m. |
Brt: |
4.239. |
Hovedmaskine: |
1 stk. dampmaskine |
|||||||
Bredde: |
14,11 m. |
Nrt: |
2.722. |
HK: |
2.300. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,89 m. |
Tdw: |
5.400. |
Fart i knob: |
12,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1905 – 1908. |
Ex. Navne: |
”Raglan Castle”. |
|||||||
Leveret: |
/3-1897. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1908. |
|
||||||||
Rederi:
A/S Det Østasiatiske Kompagni,
København.
IMO-nummer: 1108187. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1897: |
Skibet blev oprindeligt bygget til Union Castle Mail Steam Ship Co., London under navnet ”Raglan Castle”. |
|||||||||||
1905: |
Solgt til den russiske flåde med henblik på tjeneste som depotskib, men kort efter solgt til Vestindisk Kompagni. Ved sammenlægningen gik det 25/2 over til ØK og blev omdøbt til ”St. Domingo”. |
|||||||||||
1908: |
Solgt til byggeværftet som en del af udbetalingen på en nybygning. Omdøbt til ”Raglan Castle”. |
|||||||||||
1910: |
Solgt til William & John Donaldson, Glasgow. |
|||||||||||
1912: |
Solgt til Dominian Whaling Co., Sandefjord, Norge. Omdøbt til ”Pythia” |
|||||||||||
1929: |
Kæntret 18/4 i havnen i Sandefjord under udrustning til hvalfanger ekspedition. |
|||||||||||
1929: |
Solgt 30/5 til Framnæs Mek. Verksted, Sandefjord, og derefter hævet og repareret. |
|||||||||||
1929: |
Solgt til Thor Dahl, Sandefjord. |
|||||||||||
1931: |
Oplagt i Tønsberg. |
|||||||||||
1933: |
Solgt til Hvalfanger Aktieselskabet Africa, Sandefjord. Omdøbt til ”Ready”. |
|||||||||||
1934: |
Solgt til ophugning i England. |
"Pythia" - ex: "St. Domingo" Foto: Widar Krogstads arkiv. |