S/S.

”St. Croix”.

Hjemsted:

 København.

Kaldesignal:

  OXJD.

Byggeår:

1942.

Byggested:

Oregon Shipbuilding Corporation i Oregon til U.S. Maritime Commision, War Shipping Administration.

Byggenr:

 

Besætning:

37.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

134,97 m.

Brt:

7.170.

Hovedmaskine:

1 stk. oliefyret 3-gangs dampmaskine

Bredde:

17,37 m.

Nrt:

5.156. 

HK:

2.500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,58 m.

Tdw:

    10.700.

Fart i knob:

10,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1947 - 1951.

Ex. Navne:

"Robert G. Harper".

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1951.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.

Skibets videre historie:




1947:

1951:
1954:
1962:
1967:
1969:
1970:

ØK havde mistet 14 skibe under krigen og for at komme i gang igen, inden nybygningsprogrammet kunne realiseres, indkøbtes fra USA et antal seriebyggede  "overskudsskibe", nemlig  3 Liberty-skibe og 3 Victory-skibe.  Et af disse var ”St. Croix”, som havde 5 lastrum.
Skibet blev købt af ØK d. 22/4 og derefter omdøbt til "St. Croix". Det blev indsat på USA-ruten og gjorde 8 rejser med kul til Danmark. Herefter overførtes skibet til Indien-ruten.
Solgt d. 24/9 til Puerto Cabello Compania Naviera, kom under Panama-flag og omdøbt til "Marna".
Solgt til Fairwind Shipping Company, Panama og omdøbt til "Astron".
Solgt til Uranos Compania Naviera, Monrovia og omdøbt til "Uranos" af Piræus.
Solgt til Great Fortune Navigation Co., Monrovia og omdøbt til "Great Peace".
Overgået fra liberiansk til taiwanesisk register, men med samme rederi som ejer.
Ophugget.



"St. Croix"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni