M |
”Songkhla” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYQC. |
||||||||
Byggeår: |
1953. |
Byggested: |
Burmeister &Wain, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
687. |
Besætning: |
50 (12 passagerer). |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
/12-1952 |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
145,45 m. |
Brt: |
8.627 |
Hovedmaskine: |
1 stk.
B&W 774VTBF-160. |
||||||||
Bredde: |
19,05 m. |
Nrt: |
5.068 |
HK: |
9.700 ihk. - 8.750 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
11,66 m. |
Tdw: |
10.340. |
Fart i knob: |
16,8 |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1953 – 1974. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
25/3-1953 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1974. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1953: |
"Songkhla" var det første skib i den såkaldte
S-serie. Med denne serie indledtes en ny epoke i skibsfartens historie,
idet den rent turboladede 2-takts dieselmotor nu blev introduceret.
Samtidig var S-skibene længere og hurtigere end de tidligere M- &
P-skibe.Ved turboladning driver udstødsgassen en centrifugalkompressor,
som forsyner motoren med den nødvendige luft til forbrændings processen.
Tidligere anvendtes mekanisk trukne blæsere til motorens luftforsyning,
men da turboladeren kan levere en relativ større luftmængde end den
mekaniske blæser, betyder dette, at der med turboladning kan forbrændes
en større mængde brændselsolie, hvorved motorens effekt blev forøget med
ca. 35%. |
||||||||||||
"Songkhla" i Hong kong 1973 Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com |
"Songkhla" Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Songkhla" Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Songkhla" Foto: Mike Cornwall/Chris Howell´s arkiv. |
"Paclog Sealink" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |