M/S.

”Songkhla”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYQC.

Byggeår:

1953.

Byggested:

Burmeister &Wain, København, Danmark.

Byggenr:

687.

Besætning:

50 (12 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

/12-1952 

Antal  reefers:

 

Længde:

145,45 m.

Brt:

8.627.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 774VTBF-160.

Bredde:

19,05 m.

Nrt:

5.068.

HK:

9.700 ihk. - 8.750 bhk.

KW:

 

Dybgang:

11,66 m.

Tdw:

    10.340.

Fart i knob:

16,8

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1953 – 1974.

Ex. Navne:

 

Leveret:

25/3-1953.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1974.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5334080.

Skibets videre historie:

1953:









1967:
 
1974:

1982:
1987:

"Songkhla" var det første skib i den såkaldte S-serie. Med denne serie indledtes en ny epoke i skibsfartens historie, idet den rent turboladede 2-takts dieselmotor nu blev introduceret. Samtidig var S-skibene længere og hurtigere end de tidligere M- & P-skibe.Ved turboladning driver udstødsgassen en centrifugalkompressor, som forsyner motoren med den nødvendige luft til forbrændings processen. Tidligere anvendtes mekanisk trukne blæsere til motorens luftforsyning, men da turboladeren kan levere en relativ større luftmængde end den mekaniske blæser, betyder dette, at der med turboladning kan forbrændes en større mængde brændselsolie, hvorved motorens effekt blev forøget med ca. 35%.
Uagtet turboladning indledningsvis var installeret på et af A.P. Møller’s skibe i 1952, var dette anlæg også udstyret med de ”gamle” kædetrukne Roots-blæsere, formentlig fordi man dengang endnu ikke havde fuld tillid til de turbinedrevne blæsere. M/S "Songkhla" var derfor det første skib, udstyret med den rent turboladede dieselmotor.
"Songkhla" opererede på hele ØK's rutenet.
Ombygget bl.a. for installation af en forøget kølelastkapacitet.
Efter 21 år i drift, blev skibet d. 18/9 solgt til Pacific Logistics S.A., Panama, omdøbt til "Paclog Sealink" og anvendt som forsyningsskib ved et oliefelt i Australien.
Solgt til China Pacific International Ltd., Hong Kong og omdøbt til "Offshore Provider".
Solgt /1 til ophugning på Taiwan.

   

songkhla_1953_05.jpg (36798 byte)
"Songkhla" tegning af hovedmotor
Fra Poul Tingleffs arkiv.
songkhla_1953_06.jpg (42423 byte)
"Songkhla"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
songkhla_1953_07.jpg (69081 byte)
"Songkhla"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
songkhla_1953_08.jpg (125531 byte)
"Songkhla" i dok
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Songkhla"
Foto: Postkort fra Jørgen F. Pedersens arkiv.

"Songkhla"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Songkhla"
Foto: Postkort.

"Songkhla" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.
 
"Songkhla" i Hong kong 1973
Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com

"Songkhla"
Foto: Chris Howells arkiv.

"Songkhla"
Foto: Chris Howells arkiv.

"Songkhla"
Foto: Mike Cornwall. Fra Chris Howells arkiv.

"Paclog Sealink"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni