M/S.

”Sinaloa”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXNS.

Byggeår:

1979.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

219.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

752.

Søsat:

30/8-1978.

Antal  reefers:

 

Længde:

159,40 m.

Brt:

16.150.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 6K74EF.

Bredde:

24,77 m.

Nrt:

8.725.

HK:

10.800 ihk.-9.900 bhk.

KW:

 

Dybde:

14,00 m.

Tdw:

    23.720.

Fart i knob:

16,2.

Prøvetur:

10/1-1979.

Periode i fart:

1979 – 1983.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/1-1979.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1985.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7602209.

Skibets videre historie:

1978:








1979:

1983:

1985:

1986:
1998:

2001:
2008:
2011: 

Det tredie Liner Replacemet skib fra Nakskov Skibsværft var "Sinaloa", som blev søsat den 30/8 og navngivet af hustruen til ØK’s agent for rederiets Transpacific Service.
Lastrumsvolumen: 30.560 m3. Containerkapacitet: I lastrum 306 stk. 20’ + 30 stk. 40’. På  dæk 386 stk. 20’ i alt 752 TEU.  El. tilslutning for 48 kølecontainere.
"Sinaloa" var i øvrigt indrettet helt som de to tidligere Liner Replacemt Skibe fra Nakskov Skibsværft "Samoa" og "Sargodha"
Hovedmotoren var en 6-cylindret licensbygget Mitsui-B&W 2-takts omstyrbar krydshovedmotor med motornummer MIT 2119.
Ved 100% motorbelastning (MCR) kunne motoren ved 109 o/min yde 10800 IHK / 9900 BHK, Ved 90% ydelse (CSR) udvikledes 9000 BHK, hvilket ifølge kontrakten skulle give skibet en fart på 16,2 knob.

Efter prøveturen i Langelandsbælt og Kattegat, blev skibet i København overtaget af ØK.
"Sinaloa" afgik umiddelbart efter på jomfrurejsen for indsættelse på ØK’s Transpacific-rute med kaptajn J.M. Rasmussen som fører og med Ib Sørensen som maskinchef.
Da skibet i lighed med de øvrige søsterskibe viste sig at være både for lille og for langsomt til at være lønsomt, blev det bortforpagtet til TMM, Mexico. Sejlede den sidste tid for italienske Costa Line med "C" påmalet skorstenen. Skibet var da beskæftiget i Costa-lines fart mellem US Westcoast-Columbia-Mellenøsten og Italien.
Solgt /8 til Artic Anchorage, Archangelsk og omdøbtes til "Krasica".  Overtaget af de nye ejere i Valletta 13/9.
Omdøbt til "Krasica I". Overdraget /7 til Cross Seas Shipping, Kroatien i forbindelse med den handel, der blev indgået ved kontraheringen af m.t. "Panda" fra 3. maj værftet i Rijeka.
Solgt /1til Standco Ltd., Valletta og kom herefter under Malta-flag med navnet ”Santa Barbara”.

Solgt 15/8 til Phealon Shipping Co., Ltd., Shanghai, Kina. Omdøbt til "Phearon". Hjemhavn: Panama.
Ophugget.

   
   


sinaloa_1979_03.jpg (105485 byte)
"Sinaloa" umiddelbar før stabelafløb
Foto; Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1979_04.jpg (138392 byte)
"Sinaloa" løber af stabelen 30/8-1978
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1979_05.jpg (141565 byte)
"Sinaloa" ved udsejlingen fra Nakskov Fjord på vej ud i Langelandsbæltet
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1979_06.jpg (209622 byte)
"Sinaloa" på vej under Lions Gate Bridge, Vancouver 1979
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1979_07.jpg (127255 byte)
"Sinaloa" i Yokohama
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Sinaloa" i Oakland
Foto: Arkivbillede.

"Sinaloa"
Foto: Gert Pedersens arkiv.
sinaloa_1979_08.jpg (103193 byte)
"Sinaloa" i Vancouver Island medio 1985
Foto: Bjarne Køllund.
krasica_1_1979_01.jpg (95661 byte)
"Krasica I" i Singapore /12-1989
Foto: Brian Fisher.
krasica_1979_01.jpg (72206 byte)
"Krasica" i Rijeka 2001
Foto: Marko Njegovan.
santa_barbara_1979_02.jpg (153602 byte)   santa_barbara_1979_01.jpg (108565 byte)
"Santa Barbara" i Santos, Brasilien 18/7-2007
Foto: Simon Rosenkranz.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni