M/S.

”Sinaloa”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXVP.

Byggeår:

1956.

Byggested:

A/S Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

139.

Besætning:

50 (12 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

10/2-1956 

Antal  reefers:

 

Længde:

145,45 m.

Brt:

8.812

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 774VTBF-160

Bredde:

19,05 m.

Nrt:

5.160.

HK:

9.700 ihk. - 8.200 bhk.

KW:

 

Dybgang:

11,66 m.

Tdw:

     10.600.

Fart i knob:

16,8.

Prøvetur:

15/6-1956.

Periode i fart:

1956 – 1978.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/6-1956.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1978.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5328926.

Skibets videre historie:

1956:









1966:

1968:

1978:

1983:

Hovedmotoren var en 7-cylindret turboladet omstyrbar B&W 2-takt krydshovedmotor  med motornummer 5469. Cylinderdiameter 740 mm. Slaglængde 1600 mm. Ved 115 o/min og et indiceret middeltryk på 8,0 kg/cm2 kunne motoren udvikle 9700 ihk. / 8750 bhk.
Hermed var et kapitel i værftets byggeprogram afsluttet, idet "Sinaloa" var det sidste i den lange række af søsterskibe, der begyndte med m.s. "Malacca", hvis projektering begyndte allerede før 2. verdenskrig. Det blev den 20. og sidste søster, hvor godt halvdelen var bygget på Nakskov Skibsværft. Der var dog ikke tale om en familie af eenæggede tvillingesøstre, idet både skibenes indretning og maskinanlægget havde undergået de forandringer, som tidens tekniske udvikling medførte.
Efter et par dages lastning i København afgik "Sinaloa" på jomfrurejsen til USA's vestkyst med kaptajn Karup Møller som fører og maskinchef Axelsen som ansvarlig for teknikken.
"Sinaloa" opererede især på Pacific-ruten, hvor skibet gennemførte 26 rundrejser og derefter på Vestafrika-ruten med 44 rejser.
Ombygget for at forøge kølelastkapaciteten og endvidere blev lastrum nr. 2 indrettet for containertransport.
Ombygget for at få plads til flere containere.
/3 blev "Sinaloa" solgt til Hong Kong Islands Shipping Co., Monrovia og fik navnet ændret til "Yuen Chau" hjemmehørende i Panama.
Ophugget i Bangkok.


sinaloa_1956_07.jpg (86506 byte)
"Sinaloa" søsættes 10/2-1956
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1956_08.jpg (82012 byte)
"Sinaloa" på prøvetur 15/6-1956
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1956_09.jpg (64543 byte)
"Sinaloa" på prøvetur 15/6-1956
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1956_10.jpg (73595 byte)
"Sinaloa" passagerkammer
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1956_11.jpg (71207 byte)
"Sinaloa" rygesalon
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1956_12.jpg (67611 byte)
"Sinaloa" spisesalon
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1956_14.jpg (105545 byte)
"Sinaloa" manøvreplads
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1956_13.jpg (42756 byte)
"Sinaloa" 
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1956_15.jpg (57293 byte)
"Sinaloa" passerer "Lalandia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
sinaloa_1956_16.jpg (91613 byte)
"Sinaloa" i japansk havn
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
"Sinaloa"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Sinaloa" i Vancouver
Foto: Chris Howells arkiv.
 "Sinaloa" ankommer til Nakskov /3 1978 for afrigning/salg.
Foto: Jørgen F. Pedersens arkiv.

"Yuen Chau" i Hobart, Tasmanien
Foto: David Kirby. Fra Chris Howells arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni